آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 38000 سال بعداز بیگ بنگ، جهان روبه سرد شدن رفت و به سمت درجاتی پیش رفت که الکترونها و پروتونها توانستند به هم بپیوندند و اتم ها را تشکیل دهند. اتم های هیدروژن خنثی شکافتند و طی مکانیسمی، جهان تجزیه شد. این فرایند، یک بیلیون سال بعد از بیگ بنگ پایان یافت.
گمان می رود که ستارگان اولیه، پرتوهای فرابنفش از خود ارسال کرده اند و هیدروژنهای خنثی تجزیه شده اند، اما یک تئوری جدید بحث برانگیز، پارافراتر نهاده است. ایا ماده‌ی تاریک نقشی در تجزیه‌ی جهان داشته است؟ 85% جهان از نوعی ماده تشکیل شده، البته هنوز هم نیاز هست که ما روی این موضوع بیشتر کار کنیم و بدیهی است که دانشمندان، احتمال نقش داشتن ماده‌ی تاریک بعد از بیگ بنگ را بررسی می کنند. دانشمندان اطمینان دارند که دوره‌ی تجزیه با تابش‌هایی از ستارگان اولیه تحریک شده بود، این ها فاکتورهایی هستند که بیانگر احتمال نقش داشتن نابودی ماده‌ی تاریک در تکامل جهان است.
 

 
دانهوپروالکساندربیلیکوف در آخرین تحقیقات خود نابودی ماده‌ی تاریک رابه عنوان مکانیسمی که دوره‌ی تجزیه را تحریک میکند بررسی کردند. جهان بر اثر کمبود ستارگان و تابش‌های الکترومغناطیسی، مات و کدر بوده است. دراین زمان، ماده‌ی تاریک، انبوه بوده است، این موضوع خبر از نابودی میداد. درطول نابودی ماده‌ی تاریک، پرتوهای گامای پرانرژی گسترش یافتند. پرتوهای گاما هر جا که می‌رفتند، یونیزاسیون ماده به دنبال آن انجام می‌شد. یک اشعه‌ی گامای منفرد، می‌تواند، میتواند 1000 اتم هیدروژن را تجزیه کند. این مکانیسم به آسانی جهان را تجزیه کرده است. البته نظریه‌ی دیگری هم ارائه شده که برخی دانشمندان، ایرادهای زیادی را بر آن وارد کرده‌اند. طبق این نظریه یک مکانیسم یونیزاسیون قوی توانسته جهان را غرق کند.
 

 
چارلزبنت، مسئول رسیدگی ماهواره ( اسپیدزر ) ناسا که خودبر روی تابش های تجزیهای تحقیق می کند می‌گوید : ما هنوز مدرکی در مورد نابود شدن ماده‌ی تاریک نداریم. البته من نمیگویم که این نظریه نادرست است. به عقیده‌ی من، مبحث ماده‌ی تاریک یک راز است (تجزیه)که با راز دیگری شرح داده می شود (این که آیا مادهی تاریک نابود می شود؟

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...