به آسمان نگاه نکنید - در حال حاضر این سیارک رفته است! سیارک 2018 LA تنها 7 ساعت پس از کشف خود به جو زمین برخورد می‌کند تا نوری شبیه نور خورشید را بر روی آفریقای جنوبی و بوتسوانا ایجاد کند.

خشی از فیلمبرداری ویدیو امنیتی Barend Swanepoel نشان می‌دهد که نور دیده شده توسط سیارک 2018 LA در تاریخ 2 ژوئن ایجاده شده است. بارند سوانپولبخشی از فیلمبرداری ویدیو امنیتی Barend Swanepoel نشان می‌دهد که نور دیده شده توسط سیارک 2018 LA در تاریخ 2 ژوئن ایجاده شده است.

10013 2018 LA Barend Swanepoel

بارند سوانپول Richard Kowalski با بررسی آسمان کاتالینا (CSS) این سیارک را برای دومین بار ثبت کرد! او در 2 ژوئن 2018، سیارکی را ساعاتی قبل از فروپاشی در نزدیکی زمین کشف کرد. هدف جدید، 2018 LA، ابتدا توسط Mt. Lemmon Survey (بخشی از CSS) در ساعت 09:32 UT، کمی بیش از 7 ساعت قبل از ورود به فضای اطراف مرز آفریقای جنوبی و بوتسوانا در ساعت 16:53UT.  ثبت شد. Kowalski این شی را با استفاده از یک تلسکوپ بازتابی 60 اینچی که در بالای کوههای سانتا کاتالینا در خارج از توسان، آریزونا واقع شده است، مشاهده کرد.حرکت این شهاب‌سنگ به سمت شرق با سرعت حدود 17 کیلومتر در ثانیه، آن را تبدیل به یک گوی آتشین دیدنی کرد. شاهدان درخشندگی آن را برابر با درخشندگی خورشید عنوان کرده و همراه با انفجارهای رعد و برق مانند توصیف می‌کنند – و این نشانه خوبی است زیرا ممکن است تکه هایی از آن جان سالم به در برده و به عنوان شهاب‌سنگ بر روی زمین فرود آمده باشد. 2018 LA  سیارک قطع کننده  مدار زمین و متعلق به گروه آپولو با قطری بین 2.1 تا 4.6 متر بود.شهاب 2018 LA (ZLAF9B2) از یک مزرعه بین اتسدال و هارتبایسفونتین، شمال غرب آفریقای جنوبی دیده شد. ویدیو توسط Barend Swanepoel از Ottosdal گرفته شده است.

10013 2018 LA Bill Gray updated plot

در حال حاضر چندین شکارچی شهاب‌سنگ در مسیر این منطقه قرار دارند و امیدوارند که موفق به جمع‌آوری گزارشات ازشاهد عینی و سایر اطلاعاتی شوند که می‌تواند جستجو را برای مسیری که ممکن است شهاب‌سنگها در آنجا یافت شود،  آسان کند. اگر شما این خبر را مطالعه می‌کنید و دراین منطقه‌ زندگی می‌کنید و یا کسی را می‌شناسید، مایک هانکی از انجمن شهابسنگ آمریكا از شما خواسته است تا در اسرع وقت این فرم گزارش آذرگوی را پر کنید. اگر قطعه‌ای سقوط کرد،جویندگان شهابسنگ می‌خواهند در اسرع وقت مواد اولیه را به دست محققان برسانند تا روند کارهای علمی را تسریع بخشند. این طرح تهیه شده توسط بیل گری از پروژه پلوتو،مسیر حرکت از شرق به غرب 2018 LA از گینه نو و سقوط آن بر آفریقای جنوبی و بوتسوانا را نشان می‌دهد.

10013 2018 LA discovery images large

این تصاویر گرفته شده توسط Catalina Sky Survey نشان می‌دهد که سیارک در یک مسیر به حرکت خود ادامه می‌دهد که نشانه‌ای از حرکت سریع آن در سراسر آسمان است (Catalina Sky Survey).
این سومین بار است که یک سیارک در مسیری فشرده کشف شده است. ریچارد کوولسکی، متخصص تحقیقات ارشد این نظرسنجی، مسئولیت تمام این سه مورد را به عهده داشت. 2008 TC3 نخستین شیء 4.1 متری است که در 7 اکتبر 2008 کشف شد. نوزده ساعت بعد از مشاهده روی کویر نوبانی سودان منفجر شد و بیش از 600 شهاب سنگ را با وزن کل 10.5 کیلوگرم پخش کرد. بدنه اصلی سیارک غول پیکر عجیب و غریب از انواع مختلف شهاب سنگ تشکیل شده است (از اوریلیت‌های نادر تا  کانتریتهای غنی از فلز).

10013 2018 LA map v3

در این انیمیشن، مدار سیارک آپولویی 2018 LA را تا قطع کردن مدار زمین  توسط آن دنبال می کنیم. هنگامی که سیارک کشف شد، نام موقت آن ، ZLAF9B2 بود.ناسا / JPL
در 1 ژانویه 2014، Kowalski دومین سیارک را با نام 2014 AA کشف کرد که یک سیارک آپولویی دیگر بود وقطرآن از 2 تا 4 متر برآورد شده بود. این سیارک فقط 70 دقیقه مشاهده شده بود و 21 ساعت بعد از آن در شمال شرقی برزیل سقوط کرد.

نویسنده: سارا حاتمی