آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

برنامه رصد اختصاصی برای پژوهش سرای دانش آموزی ابن سینا در منطقه 15 تهران، از سوی گروه آسمان شب ایران و ایران اپتیک در روز 30 و 31 فروردین 1396 در منطقه آب سرد (تهران) برگزار شد.

 

بر طبق تفاهم نامه بین گروه رصدی آسمان شب ایران و ایران اپتیک با پژوهش سرای ابن سینا (تهران)، از این پس تمامی برنامه‌های رصدی و آموزشی ستاره‌شناسی این پژوهش سرا توسط این دو گروه به انجام خواهد رسید.

با توجه به این تفاهم نامه نخستین برنامه رصدی این پژوهش سرا توسط گروه آسمان شب ایران برنامه ریزی شد و در تاریخ 30 فروردین 1396 به انجام رسید. در این برنامه رصدی که در منطقه آبسرد (تهران) برگزار شد، تعدا 111 نفر از دانش آموزان علاقه‌مند به رصد آسمان شب و دانش ستاره‌شناسی حضور داشتند.

برنامه اصلی از ساعت 19:30 دقیقه با توضیحات مهندس خسرو جعفری زاده (مدیر گروه آسمان شب ایران) و بهزاد صالحی (مسئول بخش اخترفیزیک و کیهانشناسی گروه) آغاز شد. در بخش نخست برنامه، در مورد منظومه شمسی، چگونگی رصد آسمان شب، ابزارهای رصدی و روشهای رصدی برای دانش آموزان توضیحاتی داده شد.

بخش دوم برنامه آموزش صورتهای فلکی بود که صورتهای فلکی دور قطبی، روشهای یافتن ستاره قطبی، صورتهای فلکی زمستانی، سیاره مریخ و خوشه پروین، صورتهای فلکی پاییزی، رصد سیاره مشتری و چند جرم اعماق آسمان بود که تا ساعت 21:30 ادامه داشت.

بخش سوم برنامه به رصد دقیقتر سیاره مشتری، چشم مشتری اختصاص داشت. در این میان بخش پرسش و پاسخ نیز برای دانش آموزان در نظر گرفته شده بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این زمان و آقای بهزاد صالحی در مورد پیداش جهان، پیداش و مرگ ستاره‌ها، کیهان شناسی صحبتهایی را برای دانش آموزان علاقه‌مند انجام دادند.

بخش چهارم برنامه توضیح صورتهای فلکی تازه طلوع کرده ( مثلت تابستاین و عقرب ) و بخصوص رصد سیاره زحل اختصاص داشت. سیاره زحل ساعت 40 دقیقه بامداد روز 31 فروردین از افق شرقی طلوع کرد و دانش آموزان توسط ابزار رصدی به رصد این سیاره پرداختند

بخش آخر برنامه در ساعت 3:30 دقیقه بامداد با طلوع و رصد ماه همراه بود. در این زمان برخی از دانش آموزان در مورد پیدایش ماه سوالاتی داشتند که توسط تیم آموزشی گروه آسمان شب ایران پاسخ داده شد.

مدیریت پژوهشسرا : سرکار خانم نیازی

تیم رصدی : بهزاد صالحی و خسرو جعفری زاده

مکان : دماوند - آبسرد

nightsky observer absard 310196 01

nightsky observer absard 310196 02

 

nightsky observer absard 310196 03

 

nightsky observer absard 310196 04

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد