آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رصد آخرین رویداد نجومی که در آسمان قابل مشاهده است، گفت: شامگاه امروز دوم مردادماه می توان هلال ماه را با چشم غیر مسلح رصد کرد.

 

وی با بیان اینکه امشب خورشید در ساعت ۲۰:۱۴ به وقت تهران غروب می کند، خاطر نشان کرد: تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از آن، ساعت ۲۰:۳۴ دقیقه در ارتفاع ۵ درجه ای از افق میتوان هلال ماه را به راحتی رصد کرد.

این کارشناس نجوم عنوان کرد: هلال ماه در این زمان فاز ۲.۲ درصدی دارد و  این میزان باعث می شود که ماه به صورت خیلی پرنور و با چشم غیر مسلح دیده شود.

به گفته مدیر انجمن نجوم اهواز، برای رصد ماه در این زمان، نیازی به ابزار رصدی دقیق و دوربین دو چشمی نیست و به راحتی با چشم غیر مسلح دیده‌می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امشب، زمان غروب ماه ۲۱:۰۲ دقیقه است و می توان گفت که در مدت نزدیک ۵۰ دقیقه ماه در آسمان است؛ این مدت مکث فرصت خوبی برای عکاسی و رصد ماه ذوالقعده به شمار می‌رود.

وی در خصوص رصد رویداد دیگری در همین زمان گفت: بالاتراز هلال ماه، سیاره عطارد در فاصله ۱۰ درجه ای قرار دارد که می توان همزمان آن را نیز مشاهده کرد.

وی افزود: قدر سیاره عطارد برابر با  ۰.۲ است و اندازه یک ستاره پرنور در افق مشخص خواهد بود.

جعفری زاده در ادامه اظهار داشت: همچنین در شامگاه روز سوم مرداد ماه، هلال ماه از افق دورتر می‌شود  و با فاز  ۶.۹ درصد و  در کنار سیاره عطارد و قلب الاسد قرار می گیرد.

10036 moon 02 05 36

وی افزود: می توان گفت که شامگاه سه شنبه همنشینی بین عطارد، قلب الاسد و ماه رخ می دهد. جدایی زاویه برابر با ۳ درجه است، این رویداد را می توان با چشم غیر مسلح رصد و مشاهده کرد.

 

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد