آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مدیر انجمن نجوم اهواز از زمان اوج بارش شهابی «برساووشی» خبر داد و گفت:  شامگاه روز شنبه تا بامداد ورز یکشنبه ساعت اوج این بارش شهابی خواهد بود.

 خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بارش شهابی «برساووشی» که در ایران قابل مشاهده و رصد است، خاطر نشان کرد: بارش شهابی «برساووشی » از جمله بارش های شهابی معروفی است که در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مرداد به اوج می رسد.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی در بازه زمانی  ۲۲ تیر تا ۴ شهریور هر سال رخ می دهد، خاطر نشان کرد: ولی در مدت زمان ۳ تا ۱۰ ساعت به اوج خود می رسد.

جعفری زاده با تاکید بر اینکه بارش شهابی برساووشی با حداکثر ۱۰۰ شهاب در ساعت با جو زمین برخورد می کند، اظهار داشت: سرعت هر شهاب برابر با  ۵۹ کیلومتر بر ثانیه است و این سرعت نسبتا زیادی برای شهاب ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بارش های شهاب برساووشی، جز شهاب های پرسرعت محسوب می شود، بیان کرد: بعد از این بارش شهابی، بارش اتادلوی و جباری سرعت برخوردشان با جو زمین بیشتر است.

به گفته این کارشناس نجوم، بارش شهابی برساووشی بازمانده دنباله داری به نام  سویی تاتل ۱۰۹/p است که این دنباله دار  هر ۱۳۰ سال یکبار به ملاقات خورشید می آید.

وی افزود:  بارش شهابی برساووشی بر اساس محاسباتی  که انجام شده در تاریخ ۱۲  اگوست یا ۲۱ مرداد ماه در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران به اوج خود می رسد.

وی تصریح کرد: وضعیت رصدی این بارش به دلیل فاز بالای ماه که همان درخشندگی بالای ماه است بسیار سخت خواهد بود؛ بنابراین با این وضعیت تنها می توان شهاب های پر نور را رصد کرد.

مدیر انجمن نجوم اهواز خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه بارش شهابی برساووشی تا شهریورماه ادامه دارد می توان شب ها آن را رصد کرد و بعد از زمان اوج این بارش را رصد و مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای عکاسی از بارش شهابی برساووشی با توجه به نور بالای ماه، بعد از زمان اوج است، تصریح کرد: در شب های آتی بعد از اوج این بارش، ماه با فاز ۴۰ درصد (یعنی نور کمتری) می تابد از این رو رصد بارش ها راحت تر خواهد بود.

 
 ( همانطور که گفته شده، به دلیلی فاز بالای ماه -80 درصد- تور بارش شهابی امسال در پایان هفته اوج بارش برگزار می شود)
 
بیشتر بدانیم :
اگر بیش از 5 شهاب از یک نقطه در آسمان پدیدار شوند ( یعنی امتداد برعکس حرکت آنها به یک نقطه برسد ) این مکان در آسمان را کانون بارش شهابی گویند. بارش شهابی بر اساس نام صورت فلکی که در آن قرار دارد یا ستاره ای که در نزدیکی ان است نام گذاری می شود. مانند بارش شهابی اسدی ( شیری ) که کانونی آن در صورت فلکی شیر قرار درد. بار شهابی اتا دلوی که کانون بارش در کنار ستاره اتا در صورت فلکی دلو قرار دارد.
 
 
بدست آوردن کانونی بارش شهابی
 
عکاسی از بارش شهابی

عکاسی از بارش شهابی بیشتر به داشتن مواردی مانند ابزار مانسب و داشتن صبر، پشتکار و زیرکی خاصی دارد. در یک بارش شهابی تمامی شهاب ها در نزدیکی کانونی بوجود نخواهند آمد. ممکن است که در منطقه ای بسیار دورتر  پدیدار شوند. به طور مثال 50 الی 100 درجه دورتر از کانون بارش دیده شوند.

برای این منظور استفاده از لنز های واید که دارای میدان دید باز هستند را توصیه می کنیم. لنز هایی مانند 8 میلیمتری، 14 میلیمتری، 20 میلیمتری، 28 میلیمتری و 38 میلیمتری و لنز نرمال 50 میلیمتری برای ثبت بارش های شهابی بسیار مناسب هستند. داشتن آسمان تاریک در عکاسی بسیار اهمیت دارد. آسمانی که دارای حد قدری 5.5 الی 6.5 باشد و کاملاً صاف و بدون گرد و غبار و رطوبت شانش شما را در ثبت تعداد بیشتری شهاب و رصد آن بیشتر خواهد کرد. اگر از دوربین های آنالوگ و مکانیکی استفاده می کنید، حساسیت فیلم را بالاتر از 400 انتخاب کنید. دوربین های دیجیتال با تنظیم حساسیت آن بر روی ISO800 گزینه مناسبی برای ثبت شهاب ها است.
 
 
دوربین عکاسی و پایه برای عکاسی از بارش شهابی
 
عدد F دوربین یا تنظیم دریچه ورود نور نیز بستگی به تاریکی محیط اطراف دارد. اگر آسمان و محیط اطراف دارای تاریکی مناسبی است، می توایند عدد F را بر روی 1.8 و یا 2 تنظیم کنید که بیشترین مقدار نور به فیلم شما برسد. البته با بیشتر شدن مدت نوردهی نیز این عدد تغییر خواهد کرد. به طور مثال در مکانی قرار داردید که دارای آسمانی کاملاً صاف و ایدآل برای رصد است. لنز شما از نوع واید 28 میلیمتری با میدان دید 49 درجه در 74 درجه و نوع فیلم عکاسی شما ASA800  است. برای نوردهی از آسمان در این حالت دوربین را به سمتی از آسمان که احتمال پدیدار شدن شهاب باشد، تنظیم کنید. عدد f را بر روی 2 انتخاب نموده و سرعت شاتر را در حات دستی ( B یا T ) قرار دهید. انتخاب زمان نوردهی بستگی به خودتان دارد.
 
لینک خبر اصلی : خبرگزاری مهر
 

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد