آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

جسمی فلزی و شناخته نشده روز دهم نوامبر از آسمان در منطقه‌ای دورافتاده و کوهستانی در میانمار سقوط کرده‌است.

این جسم فلزی استوانه‌ای شكل كه طول آن 3.7 متر و شعاع آن 1.5 متر است، در روستایی به نام لون‌خین در نزدیكی یك معدن یشم سقوط كرده‌است. روستاییان صبح زود با صدای انفجار و لرزش از خواب بیدار شدند و اگرچه كسی از این حادثه آسیبی ندید، اما جسم بیگانه چادر یكی از معدنچیان را نابود كرد و به آتش كشید.

این جسم درنگاه اول شبیه به قطعه‌ای از یك هواپیما است. روستاییان ابتدا فكر كردند یك موتور هواپیما پیدا كرده‌اند زیرا مقدار زیادی دیود و كابل مسی در كنار این جسم یافتند. با این همه مقامات دولتی میانمار می‌گویند هنوز موفق به شناسایی این جسم نشده‌اند.

یكی از مقامات دولتی از سازمان هوانوردی این كشور می‌گوید جسم بیشتر به یه بوستر راكت شباهت دارد تا قطعه‌ای از یك هواپیمای تجاری. یك روز پیش از این رویداد چین از پرتاب موفقیت‌آمیز راكت لانگ مارچ 11 به همراه پنج ماهواره و یك فضاپیمای تجربی ردیاب لیزری به فضا خبر داد.

زباله‌های فضایی پسماندهایی عادی از پرتاب فضاپیما یا راكت به شمار می‌روند، اگرچه احتمال اینكه فردی به واسطه سقوط این زباله‌ها به زمین دچار آسیب‌دیدگی شود بسیار كم است، اما محققان می‌گویند احتمال برخورد تكه‌ای از زباله‌های فضایی با یكی از هفت میلیارد جمعیت زمین یك در 3200 نفر است.

فضا به واسطه اكتشافات پیشین مملو از زباله‌های فضایی است. در سال 2010 گفته شد دست كم 500 هزار زباله فضایی هم اندازه تیله یا بزرگتر در فضا در چرخشند، همچنین ناسا می‌گوید بیش از 20 هزار قطعه زباله فضایی بزرگ‌تر از توپ تنیس در فضا سرگردانند.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد