آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

 به مناسبت آغاز سال نو با "هفت سین آسمان"، هفت مورد از پدیده‌های ستاره‌شناسی را به شما معرفی می کنیم

 

7 sin 01

سین اول:ستاره
ستاره ها گوی های درخشانی از گازهای داغ و سوزان هستند که بدلیل واکنش های هسته ای در مرکز خود انرژی بسیار زیادی را به صورت گرما ونورساطع می کنند.دمای سطح ستاره ها به هزاران درجه میرسد.(خورشیدتصویربالا) نزدیکترین ستاره به زمین است که دما در سطح آن به ۶۰۰۰ درجه کلوین می رسد.

---------------

7 sin 02


سین دوم:سیاره
سیارات اجرامی هستند که به دور خورشید یا هر ستاره دیگری می گردند.آنها نمی توانند از خود نور گسیل کنند نوری که از آنها دریافت می کنیم حاصل انعکاس نور ستاره ای است که به دور آن می گردند.تصویر بالا سیاره زمین است.

---------------

7 sin 03


سین سوم:سیارک
سیارک ها اجرام سنگی هستند که معمولا دارای شکل غیرکروی و نامنظم اند و جنس آنها از سیلیکات و آهن است.این صخره های سنگی باقیمانده سحابی اولیه خورشیدی در ۴.۶ میلیارد سال پیش هستند .بیشتر سیارکها در منطقه ای بین مدار مریخ و مشتری که کمربند سیارکها نامیده می  شود  قرار دارند و به صورت پراکنده به دور خورشید می گردند.

---------------

7 sin 04

سین چهارم:سامانه خورشیدی
سامانه خورشیدی شامل خورشید و هشت سیاره به نامهای عطارد،زهره،زمین،مریخ،مشتری،زحل،اورانوس و نپتون است که به دور خورشید می چرخند علاوه براین در منظومه شمسی اجرام دیگری مانند قمرها،سیارکها،شهابوارها ودنباله دارها و همچنین گازوغبارهای رقیق میان سیاره ای وجود دارد.

---------------

 7 sin 05

سین پنجم:سحابی
در فضای بین ستاره ای توده های ابرمانندی از گاز وغباروجود دارد که به آنها سحابی گفته می شود.یکی از زیباترین و درخشانترین سحابی های کهکشان ما سحابی جبار واقع در صورت فلکی جبار یا شکارچی می باشد که محل تولد ستارگان جوان است و می توان آن را مهد کودک ستاره ها نامید.(تصویربالا)

---------------

7 sin 06

سین ششم:سوپرنوا(ابرنواختر)
انفجار ستاره در مرحله پایانی زندگیش را سوپرنوا یا ابرنواخترمی نامند.یکی از شدیدترین و پرانرژی ترین پدیده های کیهانی که بطورناگهانی درخشش ستاره را تا ۱۰۰میلیارد برابر ستاره عادی افزایش می دهد.

---------------

7 sin 07

سین هفتم:سیاهچاله
سیاهچاله ها اجرامی چگال و پرجرم با جاذبه ای قوی هستند به طوری که حتی نور با سرعت ۳۰۰۰۰۰کیلومتر بر ثانیه نیز نمی تواند از سطح آن بگریزد.اگر جرم ستاره ای از ۳ برابر جرم خورشید بیشتر باشد در هنگام مرگ به سیاهچاله تبدیل خواهدشد.این اجرام هیچ نوری تابش نمی کنند اما از اثری که روی محیط اطراف خود می گذارند به عنوان مثال جذب گاز ستاره های نزدیک قابل شناسایی می شوند.

نویسنده: مژده رضایی

مدرس ستاره‌شناسی در شهر قزوین، دبیر علمی آسمان شب ایران

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد