آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
مکان رصدخانه ملی ایران پس از 9 سال تلاش سرانجام مشخص شد. دکتر رضا منصوری مسئول طرح رصدخانه ملی ایران این خبر را دیروز اعلام و مکان آن را کوه کرگش در ارتفاعات اطراف کاشان معرفی کرد.
راساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده، هر دو قله «دینوا» و «گرگش» واجد ارزش نجومی بسیار بالایی هستند و «گرگش» با 600 متر ارتفاع بیشتر از قله «دینوا» كه رصدخانه را از غبار محلی دور می‌كند و از لحاظ پارامتر مهم دید، به دینوا برتری دارد.

رصدخانه ملی ایران به عنوان اولین رصدخانه پژوهشی كشور، اولین گام بزرگ كشور برای ایجاد زیر ساخت‌های پژوهشی در نجوم و كیهان شناسی رصدی است كه حاصل آن تشكیل و رشد گروه‌های پژوهشی و ایجاد بخش‌های توسعه فناوری خواهد بود.

طرح رصدخانه ملی ایران در سال 1378 به عنوان یكی از طرح های كلان علمی در شورای پژوهش‌های كشور مطرح شد و مكان‌یابی رصدخانه از همان سال‌ها آغاز شد. روندی كه با عدم اختصاص بودجه مناسب با افت و خیزهای فراوان همراه بود.

با تصویب طرح رصدخانه ملی در زمره طرح‌های كلان ملی فناوری در اسفند ماه 87 و رفع مشكلات مالی طرح، روند پیگیری آن شتابی دوچندان گرفت تا سرانجام در اواسط سال جاری پس از سال‌ها تلاش و بررسی شرایط 40 قله در نواحی مختلف كشور، فرآیند پیچیده و حساس مكان‌یابی رصدخانه به پایان رسید و از میان دو قله «گرگش» و «دینوا» در منطقه كاشان كه واجد بیشترین ارزش نجومی در كشور هستند، «گرگش» به عنوان میزبان نخستین تلسكوپ و رصدخانه ملی ایران انتخاب شد.
 
برنامه‌ریزی طرح این است كه در اوایل تابستان مطالعات خاك شناسی و بررسی‌های مشابه در بالای قله آغاز شود كه در این صورت ساخت ساختمان رصدخانه به سال 91 موكول می‌شود.

وی با بیان این كه سازه استوانه‌ای نوك قله برای نصب تلسكوپ از آ‌لومینیوم به همراه مصالح ساختمانی ساخته می‌شود افزود: شكل كلی محفظه تلسكوپ توسط مهندسان ایرانی طراحی شده كه به شكل استوانه‌یی به قطر 10 متر و به طول 23 متر است كه بالای آن یك گنبد قرار دارد كه در نهایت با تغییرات كوچك همین طرح عملیاتی خواهد شد.
 طرح اولیه رصدخانه ملی ایران
 
منصوری با بیان این كه شركت های داخلی توانمندی بالایی در طراحی سازه بالای قله دارند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر از چهار كارخانه بازدید و مذاكرات را آغاز كرده‌ایم و احتمالا از چهار كارخانه دیگر هم بازدید خواهیم كرد تا با توانمندی‌های آنان آشنا شویم و در اواخر بهار و اوایل تابستان سفارش ساخت قطعات تلسكوپ را به كارخانجات داخلی می‌دهیم. 
 
گزارش از ایسنا

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد