آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مراسم افتتاحیه مراسم هفته جهانی ستاره‌شناسی، دوشنبه چهارم اردیبهشت 1396 در محل گنبد مینا برگزار شد. در این مراسم اعضای کمیته اجرایی برگزاری هفته جهانی ستاره‌شناسی، دبیر انجمن نجوم ایران، مسئولین گنبد مینا و تعدادی از ستاره‌شناسان آماتور حضور داشتند.

 

این برنامه از ساعت 15:15 دقیقه با خوش آمدگویی احمد کریمی (کارشناس گنبد مینا) آغاز شد، ایشان در خصوص برنامه‌های گنبد مینا و ساختار این بخش علمی کشور صحبت کردند. سپس سخنرانی دبیر اجرایی هفته ستاره‌شناسی جناب آقای دکتر حمید جدیری خداشناس در مورد اهداف این برنامه، گروه‌های شرکت کننده آغاز شد. ایشان در ادامه سخنان خود به همدلی و گرد هم بودن گروه‌های ستاره‌شناسی تاکید کردند و از تمامی جامعه ستاره‌شناسی ایران خواستند که زیبایی‌های دانش ستاره‌شناسی را به عموم مردم نشان دهند.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر خسروشاهی از هئیت مدیره انجمن نجوم ایران و مسئول رصدخانه ملی بودند. ایشان در سخنان خود به این نکته اشاره داشتند که : این روز برای تمامی افراد علاقه‌مند به دانش ستاره‌شناسی است و تنها قشر خاصی از جامعه علمی کشور اختصاص ندارد. دکتر خسرو شاهی با اشاره به این که جامعه ستاره‌شناسان آماتور سهم مهمی در پیشرفت دانش ستاره‌شناسی دارند، به تحسین فعالیت‌های جامعه آماتوری ایران پرداختند.

در ادامه برنامه، مدیریت محترم گنبد مینا، جناب آقای مهندس خادمی درباره اهداف این مکان علمی در رشد و توسعه دانش ستاره‌شناسی و روشهای آموزشی این مرکز برای حاضران در برنامه سخنانی را ایراد فرموند. ایشان در بخشی از سخنان خود به بیان این موضوع که دانش ستاره‌شناسی در برگیرنده بسیار از دانشهای دیگر است، از جامعه ستاره‌شناسی آکادمیک و آماتور ایران برای پیشرفت این دانش دعوت به عمل آوردند.

آخرین سخنران این برنامه مهندس خسرو جعفری زاده از آسمان شب ایران و ایران اپتیک به نمایندگی از منجمان آماتور ایران بودند. ایشان با بیان بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانی خود، دوران رشد و شکوفایی هر فرد در جامعه و خانواده را دوران کودکی و نوجوانی دانستند. ایشان در ادامه صحبتهای خود از جامعه ستاره‌شناسی ایران خواستند تا به واژه‌های حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای را کمی تفکیک کنند. خسرو جعفری زاده در ادامه گفت : آکادمیت را به تحصلکردگان دانش ستاره شناسی در دانشگاه و آماتور را به علاقه‌مندان نسبت دهیم. زیرا در بین آماتورها افراد حرفه‌ای کم نیستند.

آخرین برنامه افتتاحیه هفته جهانی ستاره شناسی در ایران پخش فیلم سه بعدی از منظومه شمسی و خورشید بود.

شایان ذکر است که برنامه اصلی روز جهانی ستاره‌شناسی جمعه 8 ردیبهشت 1396 در محل پارک آب و آتش و گنبد مینا برگزار می شود. این برنامه از ساعت 10 صبح تا 21 با حضور علاقه‌مندان و غرفه‌های مختلف برپا خواهد بود.

حاضراان در برنامه : جناب استاد صیاد (پیشکسوت رویت هلال ماه ایران)، سرکار خانم گمرکی ( انجمن نجوم ایران)، سرکار خانم فرهوش (کافه آسترو)، سرکار خانم محمدی (مرکز شهر ری)، آقای رضا ماه منظر، آقای وکیلی (مرکز علوم ستاره شنسای تهران)، خانم احمدی (شرکت رشد و توسعه دانش سپهر)، آقای مجتبی کیارستمی و سرکار خانم عطاردی ( انجمن ستاره شناسی میگون)، سرکار خانم مرجان یوسف زاده شبستری (گروه سایه)، سرکار خانم پاک نهال (کانون نجوم شباهنگ فرهنگسرای معرفت شهران)، سرکار خانم نوری و  بسیاری از دوستان دیگر که حضورشان باعث دلگرمی این برنامه شده است.

 

10008 astroday2017 gonbadmina 01

10008 astroday2017 gonbadmina 03

10008 astroday2017 gonbadmina 04

10008 astroday2017 gonbadmina 02

 

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد