آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

حمید جدیری خداشناس، رصدگر و پژوهشگر ایرانی، اینبار رهسپار آمریکا می شود  تا خورشیدگرفتگی 2017 را همراه با گروه 250 نفره، متشکل از محققان و دانشمندان برجسته‌ی جهان به سرپرستی علمی پروفوسور پاساکوف (رئیس کالج ویلیامز و مرد خورشیدی جهان) مشاهده و ثبت نماید.


روز دوشنبه مقارن با 21 آگوست 2017، جویندگان سایه امکان مشاهده خورشیدگرفتگی کلی از کره زمین را خواهند یافت. طی این پدیده ماه بطور کامل قرص خورشید را پوشانده و ضمن نمایان شدن  گسترده ترین بخش جو خورشید( تاج خورشیدی)،  ماه بر زمین سایه می‌اندازد.  آن دسته از مردم آمریکا که خارج از مسیر گرفت کلی باشند، تنها  شانس مشاهده خورشیدگرفتگی جزئی را دارند که در این حالت ماه بخشی از قرص خورشید را خواهد پوشاند.
جاذبه های بصری، موقعیت پژوهشی و رصدی منحصر به فردی که خورشیدگرفتگی در اختیار محققین قرار می‌دهد، سبب شده است که پژوهشگران و علاقه مندان به این پدیده سفرهای سخت را بر خود آسان کنند. حمید جدیری خداشناس، موسس و مدیر موسسه پژوهشی سایه در زمره این رصدگران و پژوهشگران کشور قرار دارد که پیش از این تمام قاره ‌های کره زمین را به دنبال سایه‌ی ماه پیموده و خورشیدگرفتگی را  در نقاط مختلف جهان از جمله قطب جنوب و قطب شمال رویت  کرده است و حال برای رویت خورشیدگرفتگی 2017 عازم آمریکا است.  
آقای خداشناس در رابطه با این موضوع توضیح داد که از سال 1378 فعالیت رصدی خویش را با رصد خورشیدگرفتگی از گَهر ایران آغاز نموده است و  در پیشبرد پژوهش در خصوص خورشیدگرفتگی ها و آثار آن بر روی کره زمین، موسسه پژوهشی سایه را تاسیس نموده است. ایشان موفق شده است که بدیع ترین ایده،  مبنی بر رصد خورشیدگرفتگی از فضای ماورای جو  زمین را به معتبرترین کنفرانس بین‌المللی و گردهمایی های علمی جهان ارائه نماید که این ایده مورد استقبال دانشمندان برجسته قرار گرفته است. از اینرو، پرفسور پاساکوف ، مرد برتر خورشید ی  جهان، از ایشان دعوت نموده است تا خورشیدگرفتگی را به همراه تیم 250 نفره از محققین خورشیدگرفتگی رصد نماید. آقای خداشناس قصد دارد مسیر ایالت کالیفرنیا تا ایالت اُرگان (نخستین محل مشاهده کسوف کلی در مسیر خورشید گرفتگی کامل)  را با کاروان پیموده و  در طول مسیر با استفاده از تلسکوپ خورشیدی، به برگزاری برنامه ترویجی رصد خورشید با هدف معرفی خورشید  به عموم مردم مبادرت نماید.
آقای خداشناس افزود که این سفر با انگیزه دسترسی افزون به داده های علمی و پیشبرد مطالعات موسسه پژوهشی سایه پیرامون اثرات پدیده خورشیدگرفتگی بر روی زمین انجام می‌شود ولی از آن جایی که موسسه پژوهشی سایه در تعامل با انجمن نجوم ایران  طرحهایی از قبیل ایجاد پژوهشگاه رصدی در شمال کشور، تجهیز 55 نقطه از ایران به تلسکوپ خورشیدی و برگزاری کنفرانس بین المللی خورشیدگرفتگی برای سال 2022 در ایران را در حال اقدام دارد،  سفر اخیر ایشان به آمریکا و ملاقات با پژوهشگران برجسته جهان نیز از حیث ابعاد بین‌المللی این پروژه ها نیز با اهمیت است.
مرد کسوف ایران با ذکر این نکته که اخترفیزیکدانان و پژوهشگران کشور از کمبود آزمایشگاه رصدی و داده‌های بومی رنج می‌برند، ابراز امیدواری نمود که با حمایت و همکاری انجمن نجوم ایران بتوان گامی موثر برای ارتقای دانش خورشیدی و استفاده بهینه از انرژی خورشیدی در کشور برداشت.

10035 mreclipse 2017 01

اخبار این سفر هیجان انگیز را در سایت آسمان شب ایران بخوانید

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد