آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 بر اساس محاسبات انجام شده از سوی موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در ساعت 13 و 11 دقیقه گرفت حلقوی خورشید در استان همدان آغاز می شود، اوج این گرفت در ساعت 44 و 12دقیقه رخ داده به طوری که 41 درصد از سطح خورشید دچار گرفتگی شده و در ساعت 11 و14  دقیقه پایان خواهد پذیرفت، آسمان کمی ابری و غبار آلود در نزدیکی افق است! آیا شرایط  ایده آل برای برگزاری ویژه برنامه ی گرفت مهیا خواهد شد یا…
خوشبختانه پس از گذشت مدت زمانی کوتاه شرایط آب و هوایی تا حدودی رضایت بخش شد و امکان رویت و ثبت این گرفت را برای علاقه مندان و عکاسان  را فراهم آورد، علاقه مندان در پشت بام مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدان با بهره گیری از تجهیزات اپتیکی که شامل 3 تلسکوپ 10 اینچی دابسونی بود به رصد زیبایی های این گرفت مشغول شدند،در خلال اجرای این برنامه علاقه مندان سوالاتی را پیرامون چگونگی رخ دادن پدیده ی خورشید گرفتگی، شرایط و انواع مختلف آن از کارشناسان و اعضای مرکز مطرح کرده و این عزیزان به پاسخگویی سوالات ایشان پرداختند.

تا ساعت 20 و 12 دقیقه برنامه به خوبی پیش رفت تا اینکه ابری شدن هوا باعث عدم ادامه ی این روند شده و عملا امکان ثبت و رویت لحظه ی اوج و پایان این گرفت میسر نشود.
 
از نکات قابل توجه این برنامه در بخش رصدی مشاهده ی مجموعه ای از لکه های خورشیدی در قسمت های میانی سطح خورشید بود که زیبایی خاصی را به این گرفت بخشید و تبدیل به یکی از سوژه های جذاب برای عکاسان این برنامه شد.

در پایان شایسته است از زحمات پرسنل محترم مرکز و همکاری و مشارکت اعضا و کلیه ی عزیزانی که در این برنامه حضور داشتند قدردانی کنیم.
 
 
 




نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد