آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 هلال بحرانی شوال 1433 بسیاری از رصدگران هلال ماه در ایران را به چالش کشید و سختی رویت هلال ماه را نشان داد.این هلال در مناطق کم ارتفاع و آلوده به ریزگرد و دود در منظقه خوزستان دیده نمی شد، به همین دلیل گروه رویت هلال انجمن ستاره شناسی اهواز تحت نظارت دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان خوزستان و به ارتفاعات شمال غرب خوزستان اعزام شدند تا در وضعیت مناسب رصدی به رصد هلال ماه بپیردازند.
گروه ساعت 9 صبح روز جمعه 28 مرداد 1391 اهواز را به مقصد کوه منگشت و منطقه منگار ترک کرد و پس از طی 3 ساعت و 45 دقیقه مسیر به ارتفاع 2300 متری از سطح آبهای آزاد رسید. در این مکان از نظر افق غرب و نداشتن غبار منطقه‌ای بسیار مناسب بود اما به دلیل وجود دود نفت نگرانی هایی را ایجاد می کرد. اعضای گروه پس از رسیدن به مکان مورد نظر، ابزارهای رصدی شامل تلسکوپ 8 اینچی و دوربین دوچشمی 15X70 را آماده و از ساعت 13:15 کار خود را آغاز کردند.
ساعت 13:26 دقیقه آقای خسرو جعفری زاده سیاره زهره را در ارتفاع 47 درجه‌ای از افق شرقی توسط دوربین دوچشمی یافت و سپیس با تلسکوپ 8 اینچی ( برای وضوح تصویر ) و کمی بعد با چشم غیر مسلح نیر دیده شد. کار اصلی رصد هلال در روز از ساعت 15:30 تا 16:30 بود. در این زمان هلال ماه و خورشید تقریباً هم ارتفاع می شدند. اما با تلاش گروه هلال رویت نشد.
 
 
 
 

 
یکی از مشکلات بسیار مهم در رویت هلال شوال 1433، وجود غبار و ریزگرد و دود ناشی از نفت در منطقه بود که باعث شده بود با وجود افق 1درجه و 14 دقیقه در رصدگاه، تا 3 درجه بالای افق 0 رصدگاه دود غلیظ نفت، وضعیت بد رصدی را پدید آورد.
خورشید در ساعت 19 و 39 دقیقه با ورود به دود ناشی از نفت رویت هلال بسیار سختی را در پیش روی گروه قرار داد. در این زمان ارتفاع خورشید در محل رصدگاه 1 درجه و 30 دقیقه بود. رصدگران گروه رویت هلال انجمن ستاره شناسی اهواز تلاش لحظه به لحظه ای برای یافتن هلال را در برنامه قرار دادند. در ساعت 19:51 دقیقه خورشید در افق منفی 1 درجه و 14 دقیقه از افق رصدگاه غروب کرد  اما دود ناشی از نفت در منطقه امید ما را بسیار کم کرد.
وضعیت هلال ماه در زمان غروب خورشید در افق رصدگاه مقادیر زیر بود :
اختلاف سمت : 13 درجه
ارتفاع هلال : 2 درجه
 

 

 
تمامی تلاش گروه به دلیل وجود دود نفت نه غبار محلی، تا ساعت 20:10 دقیقه بی نتیجه ماند و هلال ماه توسط گروه رویت هلال ماه انجمن ستاره شناسی اهواز در اراتفاعات منگشت خوزستان، رویت نشد. اما در لحظه رویت هلال ماه، آقای خسرو جعفری زاده هلال را برای لحظه‌ای دیدند که به دلیل اثبات نشدن برای ایشان از اعلام آن صرفه نظر کردند. آقای یاسین زاده نیز همین مورد را داشتند که بر اساس قوانین گروه، تا زمان اثبات نشدن هلال برای رصدگرد، اعلام آن خلاف است. بنابراین از نظر این گروه هلال رویت نشده است. 
ضمناً در کنار گروه، مردم صمیمی و خوب منطقه از ایل بختیاری حضور داشتند که با دقت و آرامش کار رویت هلال گروه را نظاره می کردند.
 
اعضای گروه :
خسرو جعفری زاده، پویا یاسین زاده، میلاد جبوری عباسی، حمیدرضا خلیلی، وحید موسوی بلادی، مهدی مندنی زاده
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد