آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 این برنامه که با همکاری گروه ستاره‌شناسی پژوهشسرای شهید خوشبخت بوشهر و روابط عمومی شهرداری بندر بوشهر برگزار شد  که با استقبال کم نظیر شهروندان رو به رو گردید.
با توجه به فعالیت رو به رشد گروه ستاره‌شناسی بوشهر و نقش ارزنده ای که این گروه در آموزش عمومی ستاره‌شناسی داشته است، برنامه‌های مختلفی تعیین گردیده که تازه‌ترین آن برگزاری رصد ماه گرفتگی 25 -26 خرداد بود. اما حضور چند هزار نفری علاقه مندان در یک مکان چیزی فراتر از تصور اعضای انجمن ستاره‌شناسی بوشهر بود. این جمعیت نمای بسیار زیبایی به برنامه داده بود در خاطره بسیاری از آنها باقی خواهد ماند
 

 
اطلاع رسانی برنامه‎‌ی رصد ماه گرفتگی با نصب چندین بنر تبلیغاتی در سطح شهر و حضور آقای باغبانی مسئول گروه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه بوشهر صورت گرفت.
در این برنامه امکانات زیر فراهم شده بود :
ویدئو پروژوکتور
سیستم صوتی
 12 بنر آموزشی  با موضوعات تولد و مرگ ستارگان - مقایسه ی بزرگی سیارات ـ مقایسه بزرگی ستارگان ـ آلودگی نوری ـ پیدایش کیهان ـ گسترش جهان ـ اهله ماه - آشنایی با فضا پیماها و در ـآخر منظومه خورشیدی .
2  دستگاه تلسکوپ 10 اینچی
2  دستگاه تلسکوپ 8 اینچی
4  دستگاه تلسکوپ 6 انچی
2  دستگاه تلسکوپ 4 اینچی
3  دستگاه دوربین دو چشمی
6 دستگاه دوربین عکاسی
 
 
 
این برنامه به صورت یک کارگاه علمی طراحی شده بود و در ابتدا با سخنرانی عضو باسابقه انجمن جناب آقای داریوش پوربهی آغاز گردید. سپس سخنرانی استاد لاوری درباره ماه گرفتگی و سخنرانی جناب آقای حسن باغبانی که با استفاده از بنرهای آموزشی که مباحث مختلف ستاره‌شناسی را در یک فضای آزاد به بحث گذاشتند ادامه پیدا کرد. با شروع ماه گرفتگی چراغ های محل خاموش شد و مردم با چشم غیر مسلح و یا با تلسکوپ به تماشای این پدیده زیبا نشستند.
 
 
 نکته جالب در این برنامه عمومی، با کامل شدن ماه گرفتگی و تاریک شدن آسمان بچه های گروه ستاره‌شناسی با استفاده از لیزر مردم را با صورت های فلکی و نحوه جهت یابی در شب آشنا کردند. بره دلیل نزدیک بودن ماه به صورت فلکی عقرب، بسیاری سوال‌هایی در مورد قمر در عقرب پرسیدند که با جواب اعضای انجمن قانع و این موضوع خرافی را تا حدودی از ذهن خود پاک کردند.
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد