آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 یک برنامه‌ی دیگر از روز جهانی نجوم با تمام سختی‌ها، مشکلات و شور و هیجان وصف ناپذیرش گذشت و اعضای انجمن اخترشناسی شیراز در نمایشی باشکوه، بار دیگر با هم‌دلی و تلاش گروهی، قدم بزرگی در راه ترویج علم نجوم برداشتند.
 برای این روز، از ماه‌ها پیش‌تر برنامه‌ی مفصلی ریخته شده بود و اعضای پرتلاش هیأت‌های سرپرستی و علمی انجمن اخترشناسی شیراز با پیگیری‌های فراوان برای امور اجرا، غرفه، تبلیغات، مجوزهای شهرداری، امور برق، اطلاع‌رسانی، حمل و نقل، محتوای نمایشگاهی، نجوم کودکان و غیره وقت و انرژی زیادی را صرف کردند.
برنامه طبق قرار از پیش تعیین شده از ساعت 23:00 پنج‌شنبه با برپایی غرفه و گردآوری وسایل شروع شد. پس از برپایی غرفه و جایگذاری وسایل، دو نفر از اعضای هیأت سرپرستی شب را درون غرفه گذراندند تا صبح زود با ملحق شدن دیگر اعضا کار برپایی نمایشگاه عکس شروع شود. از ساعت 5:30 صبح جمعه کار چینش عکس‌های نمایشگاه آغاز شده و حدود 7:00 به پایان رسید.
حضور مردم در ساعات ابتدایی صبح شور و انرژی را به اعضای انجمن اخترشناسی شیراز نیز منتقل کرد و کار ترویج از همان ساعات صبح با نمایشگاه کس‌های نجوم و فضا، رصد خورشید و نجوم کودکان پی گرفته شد.
 
 
 با نزدیک شدن به ظهر و کاهش تعداد بازدیدکنندگان، اعضای پرتلاش (جز چهار نفر) برای استراحت نیم‌روزی محل نمایشگاه را ترک کرده و حدود ساعت 17:00 بازگشتند. با خنک‌تر شدن هوا در بعد از ظهر جمعه، افراد زیادی برای دیدار از نمایشگاه، رصد ماه و سیارات، ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی و گشت‌های نجومی و پرسش و پاسخ به محل نمایشگاه آمدند. هم‌چنین کودکان علاقه‌مند زیادی برای فعالیت‌های نجومی کودکانه به غرفه‌ی نجوم کودکان آمدند و سهم بزرگی از برنامه‌ی روز جهانی نجوم را از آن خود کردند. ازدحام جمعیت و میزان حضور مردم پرشور شیراز به قدری بود که اعضای پرانرژی انجمن اخترشناسی شیراز برای سرویس‌دهی کامل می‌بایست انرژی مضاعفی خرجِ این بازدیدها می‌کردند.
 
 
 
 
 در تمام طول برنامه بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجمن اخترشناسی شیراز هم با ارائه‌ی ده‌ها نوع بروشور، تراکت، پوستر و کارت‌‌های نجومی بازدیدگنندگان را با فعالیت‌های انجمن اخترشناسی شیراز و نجوم آماتوری آشنا کردند. هم‌چنین حدود 2000 نسخه تقویم نجومی سال 1394 که کار محاسبات، طراحی، چاپ، صحافی و بسته‌بندی آن به صورت کامل توسط اعضای انجمن اخترشناسی شیراز انجام شده بود هم در اختیار مردم علاقه‌مند قرار گرفت.
 
برنامه‌ی روز جهانی نجوم 1394 یکی از پربارترین و پربازدیدکننده‌ترین برنامه‌های ترویج شهری انجمن اخترشناسی شیراز بود. اما با این حال مشکلات و کاستی‌های زیادی هم در جریان برگزاری این برنامه وجود داشت. تلاش و همت اعضای انجمن اخترشناسی شیراز با سابقه‌ی بیش از 16 سال برگزاری برنامه‌های ترویج عمومی نجوم این است که برنامه‌هایی با کیفیت بالا برای مردم فهیم و علاقه‌مند شیراز برگزار کند.
 
در پایان کم‌ترین وظیفه‌ی مسئولین انجمن، سپاسگزاری از هم‌دلی و هم‌یاری بی‌بدیل اعضای بسیار خوب انجمن اخترشناسی شیراز است.
 
 

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد