آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 یكی از دقیق‌ترین تصاویر از سحابی امگا توسط تلسكوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) گرفته‌شده است. قسمت میانی این زایشگاه ستاره‌ای معروف، به صورت دودی و به رنگ سرخ دیده می‌شود كه نشان‌دهنده جزئیات فوق‌العاده‌ای از نمای كیهانی ابرهای گازی و غباری و ستاره‌های نوباوه است.
 
گاز رنگی و غبار تاریك در سحابی امگا شامل موادی برای ادامه نسل بعدی ستاره‌ها است. در این قسمت از سحابی كه ستاره‌های جوان به طور خیره‌كننده‌ای درخشان هستند و به رنگ آبی – سفید می‌درخشند، به طور كلی همه‌جا را روشن كرده‌اند. قسمت دودی سحابی به صورت نوار غباری در پس‌زمینه گازهای رنگی دیده می‌شود. رنگ‌های قرمز سحابی ناشی از گاز هیدروژن است كه در اثر تابش فرابنفش شدید از ستاره‌های جوان داغ، می‌درخشد.
 
 
 
بسته به اینكه چه كسی و در كجا آن را رصد كرده‌است، سحابی امگا با اسامی مختلفی شناخته می‌شود. عناوین دیگر شامل سحابی قو، سحابی نعل اسبی و حتی سحابی خرچنگ هم می‌شود. این جرم به عنوان M17 و NGC 6618 هم طبقه‌بندی می‌شود. این سحابی در فاصله 6500 سال نوری از ما در صورت‌فلكی قوس قرار دارد كه هدف معروفی برای منجمان است. ناحیه غباری و گازی درخشان، به عنوان یكی از جوان‌ترین و فعال‌ترین زایشگاه‌های ستاره‌ای برای ستاره‌های پرجرم كهكشان راه‌شیری به حساب می‌آید.
 
منبع: ESO

مترجم: هانیه امیری صادقان | انجمن نجوم آیاز تبریز

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد