آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 با همکاری کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد نخستین نمایشگاه تصاویر برنامه بین‌المللی جهان در شب (TWAN) در تهران در روزهای چهارم تا نهم اردیبهشت برگزار می‌شود.
مجموعه ای از سخنرانی‌های عمومی نجوم برای گروه‌های بازدیدکننده دانش‌آموزی و بازدیدکنندگان عمومی در ساعات صبح در نظر گرفته شده است که با همکاری کارشناسان نجوم و اعضای پروژه توآن ارائه می‌شود. در این برنامه همچنین نمایشگاهی از تصاویر پروژه از زمین تا کیهان (FETTU) نیز با همکاری انجمن نجوم ایران و انجمن صلح آسمانی به نمایش در می‌آید. افتتاحیه این نمایشگاه صبح شنبه 4 اردیبهشت با حضور سخنرانانی‌ همچون دکتر یوسف ثبوتی (اخترشناس نامدار ایرانی) و دکتر رضا منصوری (مدیر طرح رصدخانه ملی ایران) انجام می‌شود. همچنین همکاران ایرانی پروژه جهان در شب این پروژه بین‌المللی را معرفی می‌کنند و برخی از زیباترین تصاویر آسمان شب برفراز نقاط دیدنی جهان را به نمایش می‌گذارند.  نشانی نمایشگاه: خیابان شریعتی، پایین‌تر از تقاطع میرداماد، شماره 11، کتابخانه حسینیه ارشاد
تلفن: 22894004 و22866465     

 

 

 

درباره جهان در شب:

 

     

پروژه‌ی بین‌المللی جهان در شب (The World At Night/ TWAN) گروهی متشکل از سی نفر از اخترشناسان و بهترین عکاسان در زمینه‌ی عکاسی تلفیقی زمین و آسمان شب است که در حدود بیست کشور جهان پراکنده‌اند. توآن که از سوی انجمن بین‌المللی نجوم و یونسکو یکی از پروژه‌ها‌ی ویژه سال جهانی نجوم نیز نام گرفت، برنامه‌ای از سوی انجمن منجمان بدون مرز است تا با تهیه و ارائه تصاویر خیره‌کننده و هنرمندانه از آسمان شب بر فراز آثار تاریخ و طبیعی در جهان (از جمله ایران) به معرفی عمومی زیبایی‌ و ارزش آسمان شب و نجوم بپردازد. از سوی دیگر تصاویر توآن وحدتی جهانی را نشان می‌دهند که آسمان‌شب بین اقوام، ادیان و قلمروهای خط‌کشی‌های انسان ایجاد می‌کند. در همان شبی که ماه از فراز اورست طلوع می‌کند، با فقط چند ساعتی اختلاف، در آسمان فوجی‌‌یاما در شرق دور، بر فراز کوه‌های البرز، در صحرای آفریقا، دشت‌های سبز اروپا، و از اعماق گرندکانیون آمریکا هم دیده می‌شود. آسمان شب مانند سقفی یک‌رنگ بالای همه‌ی انسان‌هاست زیر آن ما یک خانواده‌ایم و زمین نه مجموعه‌ای از کشورها که سیاره‌ای بی‌مرز است. جامعه علمی و مراکز آموزشی از تصاویر توآن برای آموزش و ترویج نجوم بهره می‌برند و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی توآن تاکنون در بیست و پنج کشور جهان در شش قاره برگزار شده‌اند. مدیر و موسس پروژه جهان در شب بابک امین‌تفرشی است؛ نویسنده‌ی ‌علمی و کارشناس نجوم، عکاس آسمان‌شب، عضو شورای مدیریت انجمن منجمان بدون مرز، عضو شورای سردبیری ماهنامه نجوم، و عضو شورای دبیران انجمن نجوم ایران – شاخه آماتوری، و عضو هیئت علمی موسسه آسمان شب.

 
وبگاه توآن: www.twanight.org

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد