آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
من تبحر چندانی در مورد رصد دنباله دارها ندارم. امشب بر اساس راهنمائی دوست گرامیم جناب آقای حسن زاده ، تصمیم گرفتم از دنباله دار هولمز که در این شبها روشنی بخش آسمان است عکس بگیرم
این دنباله دار هم اکنون در صورت فلکی برساوش قرار دارد. در ساعت 19:51 سه شنبه 8 آبان 1386 از دنباله دار عکس گرفتم. من عکسی با نوردهی طولانی از دنباله دار گرفتم تا بر اساس آن بتوانم مختصات بعد و میل و ضخامت دنباله دار را تعیین کنم ( عکس شماره 1 ). بر اساس این عکس مختصات مکانی دنباله دار و ضخامت آن به این شرح محاسبه شد :
زاویه میل : 50 درجه و 30 دقیقه و 51 ثانیه شمالی
زاویه بعد ساعتی : ساعت 03 و 48 دقیقه و 9 ثانیه
پهنای هسته نورانی دنباله دار : حدود 1 دقیقه و 52 ثانیه قوسی
پهنای کلی دنباله دار ( هسته و گیسو ) : حدود 8 دقیقه و 26 ثانیه قوسی
 
در این عکس نکته دیگیری توجه مرا بخود جلب کرده است. اگر به روشنائی هسته دنباله دار دقت کنید ، در سمت چپ آن ، خطی نورانی که چسبیده به هسته است دیده میشود. این خط را در چند عکس دیگر هم ثبت کرده ام ( عکس شماره 2 که دقایقی قبل از عکس شماره 1 گرفته شده است ). این در حالی است که در این قسمت هیچ ستاره ی پر نوری وجود ندارد که این خط حاصل رد آن باشد. رد ستاره های موجود در عکس ، حاصل ستاره هایی از قدر حدود 6.2 تا 9 است اما ستاره های محل قرار گرفتن هسته دنباله دار ، همگی دارای قدر بیش از 12 هستند. به نظر شما این خط نورانی حاصل چیست؟
نقشه ستاره های مورد نظر نیز به پیوست است.
با احترام
علیرضا بوژمهرانی
8 آبان 1386 اصفهان

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد