آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
جمعه 31 فروردین ماه 1386 برای دومین سال پیاپی مردم با فرهنگ و هنر دوست بندر کنگ به عنوان نماینده ای از استان هرمزگان روز نجوم را جشن گرفتند و این افتخار نصیب  اعضای هرمزگانی دات نت شد که همانند سال گذشته در این بندرحضور یابند . . .


جمعه 31 فروردین ماه 1386 برای دومین سال پیاپی مردم با فرهنگ و هنر دوست بندر کنگ به عنوان نماینده ای از استان هرمزگان روز نجوم را جشن گرفتند و این افتخار نصیب  اعضای هرمزگانی دات نت شد که همانند سال گذشته در این بندرحضور یابند . . .


مراسم در کنار لنچ بزرگ بتونی و ساحل زیبای این شهر و بسیار دیرتر از موعد مقرر آغاز شد .سرکار خانم فریده فاسمی رئیس جمعیت بانوان بندر کنگ و عضو انجمن نجوم این شهرستان در ابتدا سخنانی را ایراد و اطلاعاتی مختصر را در چگونگی برگزاری این مراسم در اختیار حضار که مردم کنگ بودند قرار داد . پس از ایشان احمد کنگی سخنانی را در مورد این علم بیان کردند و بر روی تصاویری به شکل اسلاید توضیحاتی دادند . لازم به ذکر است که ایشان ریاست انجمن نجوم شهرستان کنگ را بر عهده دارند .

از جمله نکات بارزی که در جشنواره نجوم امسال بندر کنگ به چشم می خورد حضور گسترده اهالی این شهر در مراسم بود که شور و هیجانی خاص را به آنجا داده بود . مسئولین برگزاری اذعان داشتند که پیش بینی این حضور را نمی کردند و غافلگیر شده اند . از جمله برنامه های زیبایی که در این جشن برگزار شد حضور گروه سرود دختران ناشنوا بود که اجرای دلنشینی داشتند . لنچ بتونی که به تازگی افتتاح شده بود و لقب بزرگترین لنچ بتونی دنیا را نیز به خود گرفته است نمایی زیبا به فضای برگزاری مراسم داده بود و کودکان مانند اسباب بازی از آن بالا و پایین می رفتند وحضورچند دقیقه ای مامورین نیروی انتظامی هم  بر روی عرشه آن طرفی نبست . نکته ای دیگر که درمقایسه با مراسم سال گذشته قابل ذکر است  پوشش شنل برای کودکان و نوجوانان کنگی  و به شکل سمبلیک بود که هیچگاه نتوانست جای آن پوششهای محلی زیبای جشنواره سال گذشته را بگیرد . با اینکه هوا غبار آلود بود اما جمعی از مردم به رصد ماه پرداختند .

 

رئیس جمعیت بانوان بندرکنگ درهمین ارتباط می گوید :

ما تصمیم داشتیم که این مراسم روز جهانی نجوم را حتما در کنگ برگزار نماییم ، جمعیت بانوان کنگ هم که تخصصش در امور بانوان است و در مورد نجوم ما کارشناس خاصی نداریم به آن کسانی که با ما در این زمینه همکاری کرده بودند گفتیم که استعداد و زمینه فراهم است  وهمه این افراد را دور هم جمع کنیم و انجمن مستقلی به نام نجوم تشکیل دهیم که کاری با جمعیت بانوان نداشته باشد و این انجمن در طول سال فعالیتهای مختلفی داشته باشد با فرمانداری گفتگو کردیم و یک تشکل غیر دولتی ( NGO ) تشکیل دادیم که با حضور کسانی بود که سال گذشته در مراسم نجوم شرکت داشتند . با حضور نماینده فرمانداری انتخابات برگزار و  روال قانونی آن طی شد ، اعضای اصلی و علی البدل آن تعیین شدند و اکنون ما دو انجمن شدیم ، انجمن بانوان کنگ وانجمن نجوم . خیلی رک به انجمن نجوم گفتیم که اگر می توانید به تنهایی مراسم روز نجوم را برگزار کنید که این گوی و این میدان و اگر می خواهید که به عنوان انجمن بانوان این بندر در کنارتان باشیم باز هم در خدمت شما هستیم . که امسال به صورت مشارکتی این مراسم را در کنار هم برگزار کردیم و نسبت به مراسم اولین سال فرصت بیشتری در اختیار داشتیم که حتی توانستیم ده تا دوازده جلسه را از دهم فروردین تا قبل از مراسم برگزار کنیم . جالب است بدانید که اولین اسپانسرها از میان اعضای هیئت مدیره بودند ، آقای عدنان کنگی عضو هیئت مدیره و نفر دوم پدر آقای ایوب زارعی که ایوب زارعی خود عضو هیئت مدیره و در واقع مدیر عامل می باشد ، جناب آقای محمد گلبت که عضو هیئت مدیره می باشد شعب بیمه در بندر کنگ و همه این کارها را هیئت مدیره فعال انجمن نجوم بندر کنگ انجام داد .

.

فریده قاسمی رئیس جمعیت بانوان بندر کنگ

در مورد پوشش خبری این جشنواره با صدا و سیما هماهنگ شده بود و اگر اشتباه نکنم از برنامه شو وا شو آقای خرمی با اکیپ خود آمده بودند ، اما امسال از طریق صدا و سیما به دلیل عدم حضور آقای زاهد پور ارسال خبر نداشتیم . از طریق نشریه محلی دریا نیزبازتاب بسیار خوبی داشته است و آقای اسد پور به عنوان خبرنگاراین نشریه به این جشنواره آمده بودند . آقای محمد داشی جان شهردار محترم شهرستان کنگ بسیار ما راحمایت کردند و ایشان نه تنها در زمینه عمرانی بلکه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعال هستند . کلانتری 13 کنگ هم همکاری بسیاری خوبی در برگزاری این جشنواره با ما داشت که از همه آنها و همچنین حضور اعضای سایت هرمزگانی دات نت  تشکر می کنم .

از سرکار خانم فریده قاسمی  جهت این گفتگو سپاسگزاریم .

هرمزگانی دات نت

 

راشد علیزاده عضو انجمن نجوم بندر کنگ

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد