آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
اعضای گروه فضانوردان جوان به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان،‌ در تاریخ پنجشنبه 22 فروردین 1387 مراسم یادبود چهل و هفتمین سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین، ‌اولین فضانورد جهان به فضا را برگزار کردند.
این مراسم از ساعت 18 آغاز شد و افراد شرکت‌کننده از نمایشگاه کوچکی که به مناسبت این شب برپا شده بود بازدید کردند. شرکت‌کنندگان با بازدید از غرفه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی اطلاعاتی را پیرامون عملیات ساخت و مونتاژ این پروژه‌ی عظیم فضایی کسب می‌کردند و با قسمت‌های مختلف این ایستگاه آشنا شدند. در غرفه‌ی بعدی موضوع سفر به ماه آمریکا در سال 1969 همراه با ارائه‌ی توضیحات لازم روی ماکت ساخته‌شده توسط سعید بهشتی از موشک ساترن5 به بحث گذاشته شد و همچنین پیرامون سفینه‌ی اوریون، فضاپیمای نسل آینده‌ی آمریکا،‌ مطالبی ارائه گردید.
پروژه‌ی سفر انسان به مریخ،‌ موضوع سومین غرفه‌ی موجود در نمایشگاه بود که در آن با استفاده از بنری که برنامه‌ی فضایی اروپا را برای اکتشافات فضایی شرح می‌داد، به موانع موجود بر سر راه سفر انسان به فضا پرداخته شد.
خانم‌ها شادی زمانی و فریبا جعفری، دو تن از اعضای گروه فضانوردان جوان، با ساخت مدلی از فضاپیمای وستک، فضاپیمایی که گاگارین با آن سفر فضایی خود را انجام داد،‌ درباره‌ی ساختار این فضاپیما و مراحل یک سفر فضایی با آن به مخاطبین خود توضیحاتی را ارائه می‌کردند.
شرکت‌کنندگان در مراسم با مشاهده‌ی آلبوم عکس‌های گاگارین و فیلم‌های مرتبط با وی، با زندگی‌نامه‌ی اولین فضانورد جهان آشنا ‌شدند. کودکان نیز با نقاشی‌های خود از فضانوردان، موشک‌ها و فضاپیماها، تصورات ذهنی خود را از فناوری فضایی به روی کاغذ می‌آوردند.
در غرفه‌ی مجله‌ی صنایع هوا فضا نیز با ارائه‌ی شماره‌‌های پیشین این مجله به مخاطبین و نیز پخش فرم‌های اشتراک، افراد شرکت‌کننده با یکی از رسانه‌های مکتوب فعال در عرصه‌ی فناوری فضایی در کشور آشنا شدند.
دو کارگاه فناوری فضا، یکی با عنوان "موشک‌های فضایی" و دیگری با عنوان "کاوشگرهای منظومه‌ی شمسی" از سوی اعضای گروه برای شرکت‌کنندگان اجرا گردید. در کارگاه اول، ساختار موشک‌های فضایی و ویژگی‌های پایگاه‌های پرتاب موشک، مورد برسی قرار داده شد و در آخر نیز با نمایش ویدئوهایی از مونتاژ و پرتاب برخی از پرتابگرهای فضایی، کارگاه اول به پایان رسید. حدود 45 دقیقه پس از پایان کارگاه اول، دومین کارگاه به اجرا درآمد. در این سمینار،‌ گزارش کوتاهی از دستاوردهای فضاپیماهای وویجر و پایونیر 10 و 11 ارائه شد و طی آن افراد حاضر، به طور مختصر از نحوه‌ی سفر این فضاپیماها در منظومه‌ی شمسی آگاه شدند.
رصد آسمان شب و نیز ماهواره‌ها،‌ پایان‌بخش برنامه‌ی شب یوری در شهر اصفهان بود.
شایان ذکر است که در خلال برگزاری برنامه، مسابقه‌ی پیام کوتاه نیز به اجرا درآمد که به برندگان این مسابقه، اشتراک یک‌ساله‌ی نشریه‌ی هوافضا،‌ اهدا می‌شود.
از آن‌جا که طبق برنامه‌ قرار بود مراسم شب یوری در اصفهان، در ساعت 21 پایان یابد، ولی به دلیل استقبال مردم این مراسم تا ساعت 22 شب ادامه یافت.
 
با تشکر فراوان از:  شادی زمانی، فریبا جعفری، سعید بهشتی، مناصفری، راحله و ریحانه میرمحمدی،‌ حسین علیرضائی، سعید عباسی، لیلا ماندگاری، صفورا تنباکویی، فاطمه مشگین‌پور، ‌پروانه بحرینیان، راضیه صفاری، فرشاد خوشبخت و سایر عزیزانی که ما را در اجرای این برنامه یاری دادند.

 
برای دیدن گالری عکس برگزاری مراسم شب یوری در اصفهان اینجا را کلیک کنید.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد