آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
اعضای گروه رویت هلال انجمن ستاره شناسی اهواز در روز سه شنبه هفدهم اردیبشت ماه به منظور رویت هلال ماه شامگاهی جمادی الاول 1429 به بالای بلندترین نقطه شهر اهواز رفتند. این برنامه رصدی از ساعت 19 با جمع شدن اعضا در محل رصدگاه آغاز شد.
افق شهر اهواز در این روز با غبار بسیار زیادی همراه بود. به طوری که 4 درجه غبار غلیظ و 3 درجه غبار رقیق که به دلیل وجود دود ناشی از چاه نفت در افق این مقدار متغیر بود. زمان غروب خورشید به درون غبار ساعت 19 و 45 دقیقه ثبت شد که در این زمان خورشید در ارتفاع 1.5 درجه از افق قرار داشت.
ابزار رصدی گروه رویت هلال در این برنامه تلسکوپ 6 اینچی دابسونی به همراه چشمی های 40 میلیمتری و 26 میلیمتری و بارلو دو برابر بود. پس از غروب خورشید هلال ماه در ساعت 20 و 14 دقیقه در ارتفاع 11 درجه ای از افق رویت شد. البته دود ناشی از چاه نفت باعث می شد که هلال محو گردد. سیاره عطارد در ساعت 20 و 16 دقیقه اولین بار بوسیله تلسکوپ و در ساعت 20 و 17 دقیقه بوسیله چشم غیر مسلح توسط اعضای گروه رویت شد. پس از رویت هلال چند عکس از پشت چشمی های 26 میلمتری و 40 میلیمتری تهیه که در ادامه مشاهده خواهید نمود. هلال ما در ساعت 2 و 50 دقیقه در میان غبار و دود افق پنهان شد و زمان غروب دقیق آن ثبت نشد.
 
 
 
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد