آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
اعضای اصلی انجمن در ساعت 12:00 در محل انجمن در فرهنگسرای اشراق حاضر و مشغول به نصب تلسکوپ و آماده سازی محل برای رصدی خاطره انگیز شدند. هوا بسیار گرم بود اما این موضوع چیزی از ذوق و شوق اعضا کم نمی کرد.

آسمان بسیار صاف و عالی بود و این خود از رصدی خاطره انگیز خبر می داد . اعضای انجمن همگی در ساعت 13:30 در محل حاضر شدند و همگی تا رسیدن ساعت 14:45 لحظه شماری می کردند. در این میان جناب آقای آرمین مدرس نجوم در این انجمن بی کار نماندند و شروع به گفتمان در  مورد کسوف و پروژه های علمی که می شود در این رابطه انجام داد با اعضای انجمن شدند و این موضوع با استقبال از طرف اعضای انجمن مواجه شد.

در ساعت 14:30 همگی با وسایلی که در اختیار داشتیم ، خورشید را نشانه رفتیم و منتظر ورود سایه شدیم. ثانیه های اول کسوف در ساعت 14:45 توسط اپراتور تلسکوپ رصد شد و به بقیه اعضا اطلاع داده شد و همگی برای دیدن این صحنه زیبا به سوی محل نصب تلسکوپ شتافتند. در این میان از همان لحظه های نخست ، عکاسی از این پدیده به وسیله لنز تله و تلسکوپ شروع شد و روند این پدیده در آسمان شاهین شهر ثبت شد. یکی دیگر از نتایج خورشید گرفتگی که برای اعضای انجمن بسیار جالب بود ، هلالی شدن سایه ها بود که سعی شد از این موصوع نیز عکاسی شود. همگی تا لحظات پایانی ، مشغول رصد خورشید بودیم و این رصد شوقی عجیب در همگی پدید آورده بود به طوری که تصمیم گرفتیم تا در ساعت 20:00 یکبار دیگر دور هم گرد بیاییم و اینبار به رصد آسمان تاریک مشغول شویم . رصد آسمان شب با استقبال خوبی مواجه شد و  تا ساعت 22:30 در محیطی کاملا دوستانه ادامه یافت و سیاره مشتری ، مریخ و چندین جرم اعماق آسمان به علاقه مندان نشان داده شد . نکته جالبی که در این رصد دیده می شد استفاده از لوله های بلند برای دیدن ستارگان کم نور بود که برای اولین بار از آنها در یک شب رصدی استفاده شد . رصد در ساعت 23:00 کاملا اتمام یافت و تلسکوپ به داخل ساختمان منتقل شد .  همگی به سوی خانه هایمان رفتیم و خاطره شیرین این رصد زیبا در ذهن هایمان ثبت شد.




ابزار : تلسکوپ 10 اینچ مید ، فیلتر مایلار ، دوربین عکاسی ،و لوازم جانبی

تهیه کننده و عکاس : کیارش مشعوفی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد