آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سال نو بر همه‌ی علاقه‌مندان به آسمان شب خجسته باد. بر طبق محاسبات شورای تقویم شنبه ساعت 21 و 2 دقیقه و 13 ثانیه، خورشید به اعتدال بهاری خواهد رسید. در این زمان خورشید در نقطه‌ی صفر مداری در آسمان ( میل صفر درجه و بعد صفر ساعت ) میرسید. زمانی که برای بسیاری از مردمان بسیار با ارزش است. ایرانیان در این زمان شروع سال نو و رسیدن فصل زیبای بهار را جشن می‌گرفتند و خواهند گرفت.
 
اما در این مطلبی که برای شما تهیه کرده‌ایم، آسمان‌شب را برای شب شنبه ( آخرین روز سال 1388 ) توضیح خواهیم داد. در این روز خورشید در ساعت 18 و 4 دقیقه و 31 ثانیه غروب خواهد کرد. 30 دقیقه پس از غروب خورشید نگین درخشان آسمان شب، سیاره‎ی ناهید در بالای افق شرقی به مانند ستاره‌ای نورانی قابل مشاهده است.
هلال ماه نیز در این میان دیدنی است. ماه در شب اولین روز سال 1388 دارای فاز 31.6 دراست و در کنار ستاره‌ی الدبران جای دارد.
سیاره‎‌ی بهرام ( مریخ ) در این شب درست در بالای سر ( سر سو ) و نزدیکی دو ستاره‎‌ی پلوکس و کاستور قرار دارد. مریخ در ابتدای سال 1388 بهترین وضعیت رصدی را دارد و می‌توان آن را تا پایان فصل بهار هر شب مشاهده کنید.
 
 
اما در افق غربی بازهم سیاره‌ای دیگر انتظار شما را می‌کشد. سیاره‌ی دیدنی و جذاب کیوان ( زحل ). سیاره‌ای که دیدن ان از پشت تلسکوپ برای هر علاقه‌مندی به آسمان‌شب ( آماتورها ) بسیار جالب است. زحل در اوایل فصل بهار میهمان صورت‌فلکی سنبله ( خوشه ) است و می‌توان ان را هر شب پس از غروب خورشید در بالای افق شرقی مشاهده کرد.
اما افرادی که به سحرخیزی عادت دارند، می‌تواند صبحگاه و پیش از طلوع خورشید راه شیری را در بالای افق جنوب شرقی ببینند. و اگر هم کمی حوصله داشته باشند. طلوع بزرگترین سیاره‌ی منظومه خورشیدی، مشتری را مشاهده کنند. البته برای رصد آن از هفته‌ی دوم فروردین ماه وضعیت رصدی بهتر خواهد شد.
 
 
هفت سین آسمانی

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد