دو سیارک وستا و سرس پا به پای یکدیگر در آسمن شامگاهی و نزدیکی دو سیاره مریخ و زحل در حال حرکت هستند. برای رصد این دو جسم نام آشنای منظومه خورشیدی فرصت را از دست ندهید.
سیارک سرس : نخستین سیاره کوتوله کشف‌شده و بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی و سامانه خورشیدی است و در ۱ ژانویه ۱۸۰۱ توسط جوزپه پیاتسی کشف‌شد. این ایده که سیاره‌ای کشف‌نشده می‌تواند میان مریخ و مشتری وجود داشته باشد، توسط یوهان الرت بده در سال ۱۷۷۲ پیشنهاد شد. جوزپه پیاتسی که در آکادمی پالرمو، سیسیل بود، طی نامه‌ای به دو همکارش نوشت که سرس را کشف کرده‌است پیاتسی نام ایتالیایی سرر فرناندو را برای کشف جدید خود برگزید. اما بعدها این نام به اساطیر سرس (الههٔ رومی کشاورزی) تغییر یافت. در زبان انگلیسی، سرس با نام سیارک ۱۱۰۸ خوانده می‌شود
سیارک وستا : دومین سیارک بزرگ در کمربند سیارکی منظومه خورشیدی ما بعد از سرس است. وستا از نظر جرم نیز دومین در این کمربند است. این سیارک با قطر حدود ۵۳۰ کیلومتر تخمیناً ۹ درصد از جرم کل کمربند سیارکی را شامل می‌شود. اندازه نسبتاً بزرگ و همچنین سطح بسیار نورانی آن، وستا را تبدیل به درخشان‌ترین سیارک منظومه ما ساخته است.
با توضیحاتی که در بالا خواندید بیشتر با این دو سیارک آشنا شده اید و حال برای رصد این دو می تواند با بهره گرفتن از ابزار متوسط رصدی  مانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ های کوچک هم به شکار آها بروید. نقشه زیر راهنمای مناسبی برای یافتن این دو سیارک است.

banner eyepeacc

تالار گفتگو

29 شهریور 1399

رویدادهای آسمان شب را در ایمیل خود دریافت کنید.

Receive HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

فروشگاه

برای پشتیبانی از سایت آسمان شب ایران ابزارهای ستاره‌شناسی خود را از فروشگاه ایران اپتیک خریداری فرمایید، با سپاس از شما دوستان و همراهان گرامی.