آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

هلال ماه رمضان و شوال همیشه مورد توجه عموم مردم است. ولی رویت هلال پارمترهایی دارد که تنها افراد با تجربه و رصدگران هلال ماه به دنبال آن هستند. در ادامه این پارامترهای مهم رصدی را بررسی می کنیم.

 

لحظه مقارنه ماه و خورشید ( ماه نو ) در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد جمعه پنجم خرداد ماه برابر با ۲۶ می‌ 2017 روی میدهد. بر این اساس باید تا زمان غروب خورشید روز جمعه منتظر دیدن هلال باشیم.
غروب خورشید در این روز ساعت 20 و 11 دقیقه است. در این زمان سن هلال تقریبا 20 ساعت خواهد بود. بر اساس پارامترهای تعیین شده رصدی هلال ماه در مناطق مرکزی ایران با ابزار رصدی متوسط و در جنوب ایران ( برخی مناطق ) با چشم غیر مسلح نیز دیده می شود.
فاز هلال در این زمان نیز 1.2 درصد است که از نظر رصدی به آسانی و با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود. اما مهمترین موضوع در شامگاه روز جمعه، ارتفاع هلال در زمان غروب خورشید است.  ارتفاع هلال در زمان غروب خورشید 6 درجه و مدت مکث ماه 40 دقیقه ( برای شهر تهران ) تعیین شده. بنابراین با داشتن افق بسیار پاک میتوان هلال را مشاهده کرد.

خط رویت هلال که توسط استاد صیاد تهیه شده است یکی از معیارهای رویت هلال به حساب می آید. در تصویر زیر خط رویت هلال را مشاهده می کنید که در بالای آن هلال با ابزار رصدی بسیار قوی دیده خواهد شد و در پایین این خط هلال با ابزارهای رصدی متوسط و در جنوب ایران در شرایط بسیار مساعد می توان هلال را با چشم غیر مسلح نیز رصد کرد.

10015 moon ramezan1438

 

10015 moon ramezan1438 01

 

ابزار پیشنهادی

Mead LXD70 8

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد