آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
بازهم فصل پایز، آبانماه و بارش شهابی بسیار زیبای اسدی از راه رسید. اما این بار زمان مناسبی برای رصد این بارش شهابی بوجود خواهد آمد. دلیل آن، نبود ماه در آسمان در زمان طلوع صورت فلکی اسد ( شیر ) و زمان به اوج رسیدن بارش برای ایران است.

 

یادم می آید که در سال 1377 زمانی که همه پیش بینی می کردند بارش شهابی در شب 27 آبانماه به اوج می رسد، این بارش یک شب قبل از آن ( 26 آبانماه ) به اوج خود رسید و نمایشی بسیار زیبا را به همراه داشت. در آن شب بیاد ماندنی هر دقیقه چند شهاب پدیدار می شد و من سعی می کردم آنها را ثبت کنم، اما دیدن و لذت بردن از زیبایی های آسمان و بارش شهابی برایم جالب تر شده بود. در آن شب به اندازه ای شهاب پرنور دیدم که سرمای هوا را فراموش کرده بودم و هر شهاب برایم گرما به همراه داشت.

 منشاء بارش شهابی اسدی از بازمانده های دنباله داری به نام تمپل تاتل 55P است.  این دنباله دار در سال 1377 به ملاقات خورشید آمده بود و پیش بینی می شد سال 1377 تا چند سال آینده بارش اسدی بسیار جذاب شود. امروزه 9 سال از این ملاقات می گذرد، اما بازهم بارش شهابی اسدی نمایشی زیبا را برای ما خواهد داشت. این بارش در سالهای 78، 79، 80 و 81 با تعداد شهابهای بسیار، آتش بازی جالبی را به نمایش گذاشت.

 

اما بارش امسال :

 

اولین بارش در روز 26 آبانماه و ساعت 9 به وقت جهانی که برابر با 12 و 30 دقیقه به وقت ایران خواهد بود، روی خواهد داد. اما اوج دوم در روز 27 آبانماه و ساعت 21 الی 22  به وقت جهانی که برابر با ساعت 30 دقیقه بامداد الی 2 بامداد است. در این بارش زمین وارد توده‌ی بازمانده از سال 1466 و 1533 خواهد شد و بارش خوبی را به ارمغان خواهد آورد. پیش بینیها تعداد 300 شهاب را برآورد کرده است. این فرصا خوب و دیدنی را از دست ندهید. البته ماه هم مزاحم کار رصد شما نخواهد شد.

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد