آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 امشب دومین بارش شهابی معروف سال به نام اتا ـ دلوی به اوج خواهد رسید. این بارش در اثر ورود زمین به درون توده باقی مانده از دنباله دار معروف هالی بوجود آمده است و به دلیل نزدیکی آن به ستاره اتا– دلو از دید ناظر زمینی، نام این ستاره و صورت فلکی را بر روی آن نهاده اند.
زمین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (16 و 17 اردیبهشت ماه) به دورن توده‌ی باقی مانده از آخرین عبور دنباله دار هالی که در سال 1986 از نزدیکی خورشید عبور کرده است، خواهد گذشت و به همین دلیل پیش بینی می شود که بارش شهابی اتا دلوی با افزایش قابل توجه شهابها  یعنی 70 شهاب در ساعت را شاهد باشیم. البته این بارش با اقبال بسیار خوبی روبه‌رو است و آن هم نبود ماه در آسمان است. صورت فلکی دلو در این شب ساعت 3 و 30 دقیقه از افق شرقی طلوع خواهد کرد و البته شما می‌بایست کمی صبر کنید تا این صورت فلکی از افق فاصله بگیرد. بهترین زمان برای رصد این بارش از ساعت 4 تا زمان سپیده است .
 
 

ثبت رصد شهابها :

شهاب‌ها را به دو گونه رادیویی و مرئی می توان ثبت کرد. اما موضوع اصلی بحث ما در ثبت به صورت مرئی یا بصری است. در این روش شما به چند نفر برای ثبت شهاب‌ها و زمان آنها نیاز دارید. یکی از مشخصه‌های اصلی در هر بارش شهابی بدست آوردن سرعت ساعتی سمت الرأسی یا همان ZHR است. این مقدار به معنی آن است که یک رصدگر در مدت یک ساعت در بهترین وضعیت به ثبت شهابها بپردازد. بهترین وضعیت زمانی است که کانون بارش در سمت الرأس (سرسو) و آسمان کاملاً تاریک (حد قدر مثبت 6.5) باشد. برای محاسبه‌ی ZHR می‌توانید از فرمول آن در تصویر فوق استفاده كنید. لازم به ذكر است كه ضریب مشاهده‌ی راصد در این فرمول برای بارش اتا دلوی 2.4 است.

 
 
یکی از شهاب‌های بارش شهابی اتا ـ دلوی که دیروز به ثبت رسیده

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد