آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
بارش برساوشی یکی از معروفترین بارشهای شهابی است که هرسال در 21 و 22 مردادماه به اوج میرسد. این بارش شهابی از بازمانده های دنباله دار 109/Pسویفت تاتل است که هر 130 سال یک بار به دور خورشید می گردد. "مرکز ثبت داده‌های رصدی ایران ( IAOD ) " از تمامی ستاره شناسان دعوت می کند که با رصد و عکاسی دقیق از این بارش شهابی گزارش های خود را به سایت iaod.ir ارسال کنند. با توجه به وضعیت خوب رصدی امسال بارش شهابی، فرصت را از دست ندهید...

 

 
بارش شهابی امسال در روز August 13, 06h30m to 09h00m UT به وقت جهانی که برابر با روز 21 مرداد ماه ساعت 11 تا 13:30 دقیقه به وقت محلی ایران است. بر این اساس بهترین زمان برای رصد صبحگاه روز چهارشنبه 21 مرداد و شامگاه روز پنجشنبه 22 مرداد ماه است. بر اساس محاسبات انجام شده ZHR بار شهابی برساووشی برابر با 100 شهاب در ساعت است. اما این مقدار در طی سالهای مختلف تغییر می کند. اما امسال با توجه به برآوردهای انجام شده می تواند به 100 شهاب در ساعت برسد و این بسیار ارزشمند است.
 
  بارش شهابی امسال میتواند بسیار دیدنی و جذاب باشد، یکی از دلایل اصلی نبود ماه درآسمان است. در صورت وجود ماه در آسمان شهابهای کم نور به آسانی دیده نمی شوند. در بارش شهابی امسال ماه در ساعت 5 به وقت مرکزی ایران طلوع می کند.

 

نقشه رصد بارش شهابی برساووشی
 
تصویری از بارش شهابی برساووشی در سال 1837 میلادی
 
 
 
 
 
بیشتر بدانیم :
اگر بیش از 5 شهاب از یک نقطه در آسمان پدیدار شوند ( یعنی امتداد برعکس حرکت آنها به یک نقطه برسد ) این مکان در آسمان را کانون بارش شهابی گویند. بارش شهابی بر اساس نام صورت فلکی که در آن قرار دارد یا ستاره ای که در نزدیکی ان است نام گذاری می شود. مانند بارش شهابی اسدی ( شیری ) که کانونی آن در صورت فلکی شیر قرار درد. بار شهابی اتا دلوی که کانون بارش در کنار ستاره اتا در صورت فلکی دلو قرار دارد.
 
 
بدست آوردن کانونی بارش شهابی
 
عکاسی از بارش شهابی

عکاسی از بارش شهابی بیشتر به داشتن مواردی مانند ابزار مانسب و داشتن صبر، پشتکار و زیرکی خاصی دارد. در یک بارش شهابی تمامی شهاب ها در نزدیکی کانونی بوجود نخواهند آمد. ممکن است که در منطقه ای بسیار دورتر  پدیدار شوند. به طور مثال 50 الی 100 درجه دورتر از کانون بارش دیده شوند.
برای این منظور استفاده از لنز های واید که دارای میدان دید باز هستند را توصیه می کنیم. لنز هایی مانند 8 میلیمتری، 14 میلیمتری، 20 میلیمتری، 28 میلیمتری و 38 میلیمتری و لنز نرمال 50 میلیمتری برای ثبت بارش های شهابی بسیار مناسب هستند. داشتن آسمان تاریک در عکاسی بسیار اهمیت دارد. آسمانی که دارای حد قدری 5.5 الی 6.5 باشد و کاملاً صاف و بدون گرد و غبار و رطوبت شانش شما را در ثبت تعداد بیشتری شهاب و رصد آن بیشتر خواهد کرد. اگر از دوربین های آنالوگ و مکانیکی استفاده می کنید، حساسیت فیلم را بالاتر از 400 انتخاب کنید. دوربین های دیجیتال با تنظیم حساسیت آن بر روی ISO800 گزینه مناسبی برای ثبت شهاب ها است.
 
 
دوربین عکاسی و پایه برای عکاسی از بارش شهابی
 
عدد F دوربین یا تنظیم دریچه ورود نور نیز بستگی به تاریکی محیط اطراف دارد. اگر آسمان و محیط اطراف دارای تاریکی مناسبی است، می توایند عدد F را بر روی 1.8 و یا 2 تنظیم کنید که بیشترین مقدار نور به فیلم شما برسد. البته با بیشتر شدن مدت نوردهی نیز این عدد تغییر خواهد کرد. به طور مثال در مکانی قرار داردید که دارای آسمانی کاملاً صاف و ایدآل برای رصد است. لنز شما از نوع واید 28 میلیمتری با میدان دید 49 درجه در 74 درجه و نوع فیلم عکاسی شما ASA800  است. برای نوردهی از آسمان در این حالت دوربین را به سمتی از آسمان که احتمال پدیدار شدن شهاب باشد، تنظیم کنید. عدد f را بر روی 2 انتخاب نموده و سرعت شاتر را در حات دستی ( B یا T ) قرار دهید. انتخاب زمان نوردهی بستگی به خودتان دارد.
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد