آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مدیر انجمن نجوم اهواز از رصد بارش شهابی جوزایی در آسمان امشب کشور خبر داد گفت:این رویداد نجومی با چشم غیر مسلح در تمامی ایران قابل دیدن است اما نور ماه کامل دیدن شهابها را بسیار مشکل می کند.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رویداد نجومی بارش شهابی جوزایی که امشب قابل رصد است، گفت: این بارش، یکی از بارش های شهابی معروف است که هرساله قابل رصد بوده و تاریخ اوج آن ۲۳ آذرماه هر سال است.

وی با بیان اینکه مرکز بارش، بارش شهابی جوزایی صورت فلکی جوزا یا دو پیکر است، عنوان کرد: تعداد شهاب های این بارش در حدود ۱۲۰ شهاب در ساعت است که بسیار پرنور هستند. این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: منشاء بارش شهابی دو پیکری، نه یک دنباله دار بلکه سیارک فایتون ۳۲۰۰ است که در سال ۱۹۸۳ میلادی کشف شد. وی با اشاره به رصد بارش شهابی جوزایی امسال گفت: رصد بارش شهابی امسال به راحتی نیست به دلیل اینکه شب چهاردهم ماه است و درصد نور ماه امشب ۹۸ درصد خواهد بود؛ طبیعتا نور شدید ماه مانع از رصد بهتر بارش شهابی می شود.

geminid 2016 02

مدیر انجمن نجوم اهواز با بیان اینکه  امشب ماه در ساعت ۱۶:۴۰ دقیق طلوع می کند، اظهار داشت: زمان رصد و اوج بار شهابی جوزایی در ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه است؛ رصد این بارش در مناطقی که آلودگی نوری کمتری داشته باشد بهتر است ولی در هر صورت بارش های پرنور قابل رصد و مشاهد هستند. به گفته وی، این بارش ها با چشم غیر مسلح و در همه جای کشور قابل مشاهده و رصد است.

geminid 2016 03

مدار گردش سیارک فایتون3200 به دور خورشید

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد