آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
   اواخر آذرماه و اوایل دیماه، سیاره بهرام ( مریخ ) و کیوان ( زحل ) میهمان آسمان نیمه شب خواهند بود. رصد این دو سیاره و دنبال کردن مسیر حرکت آنها یکی از گام‌های رصد آسمان شب است.
 
 
اگر علاقه‌مند به رصد اجرام آسمانی و ثبت آنها هستید، می‌توانید با رصد این دو سیاره کار خود را آغاز کنید. سیاره بهرام در این روزها میهمان صورت فلکی شیر است و رفته رفته به ستاره‌ی دل شیر ( قلب الااسد ) نزدیک می‌شود. این سیاره در ساعت 22 هر شب طلوع می‌کند و در نیمه شب به وضعیت مناسب رصدی خواهد رسید. کافی است در ساعت 22 نگاهی به افق شمال شرقی بیندازید و به دنبال جسم آسمانی نورانی و قرمز رنگی در این محدوده باشد. این جسم همان سیاره بهرام است. سیاره بهرام هم اکنون در فاصله‌ی 128 میلیون کیلومتری زمین و 241 میلیون کیلومتری خورشید قرار دارد. اگر مسیر حرکت آن را دنبال کنید، می توانید شاهد حرکت برگشتی این سیاره در طی چند هفته آینده باشید.  برای شرکت در پروژه به لینک (پروژه‌ی رصد مسیر سیاره بهرام ) مراجعه کنید.
 
 
اما ارباب حلقه‌ها یا سیاره کیوان نیز وضعیت خوبی برای رصد دارد. این سیاره هر شب ساعت 1 نیمه شب از افق شرقی ظلوع می کند و میهمان صورت فلکی خوشه است. رصد این سیاره توسط تلسکوپ بسیار دیدنی و جذاب است. دیدن شکاف کاسینی و قمر معروف آن تیتان توسط ابزار رصدی مناسب، بسیار دیدنی است. اما کافی است شما رصدگران با رصد پیاپی این سیاره متوجه حرکت آن در صورت فلکی سنبله شوید.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد