آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 نخستین روزهای تیرماه در افق غربی و کمی پس از غروب خورشید غوغایی برپا است. در این زمان و مکان آسمانی 3 سیاره، یک دنباله دار و تعداد زیادی ستاره‌ی معروف در حال خودنمایی هستند و شما را به دیدن خود فرا می خوانند.
در روزهای نخستین تیزماه 1389، دنباله دار مکنات که به حد دیدن با چشم رسیده بود، از افق شمال غربی طلوع خواهد کرد و در نزدیکی ستاره‌ی عیوق و خواهد بود. اما به دلیل نزدیکی به افق پس از غروب خورشید دیدن ان تا روزهای چهارم تیرماه کمی سخت خواهد بود. در این زمان قدر دنباله دار در حدود 5 الی 6 خواهد بود و دیدن آن توسط ابزار رصدی بسیار جذاب است.

خول حالا نوبت به سیارات می رسد. اولین سیاره و نورانی ترین سیاره در افق غربی، سیاره زهره ( ناهید ) است. سیاره‌ای که بسیاری اعتقاد دارند که همیشه پس از غروب خورشید در آسمان است که این نظر اشتباه است. ( دلیل آن شعرهای گذشتگان است که در زمان دیده شده سیاره زهره در آسمان سروده شده است ). این سیاره این روزها در نزدیکی خوشه باز M44 یا کندوی عسل است.
 
 
 
 
پس از سیاره زهره نوبت به سیاره مریخ ( الهه جنگ ) می رسد. این سیاره در صورت فلکی شیر است و در حال نزدیک شدن به دم شیر است. سیاره زحل نیز با حلقه‌های دیدنی و جذاب خود آخرین سیاره در افق غربی است که دیدن آن توسط تلسکوپ حال و هوای دیگری دارد
 
 
نمایی از سیاره زحل

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد