آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: بامداد شنبه تا پیش از طلوع خورشید می توان ۳ سیاره مشتری، زحل و عطارد را در آسمان رصد کرد که برای مشاهده بهتر جزئیات می توان از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی استفاده کرد.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در صبحگاه، هجدهم دی ماه (هشتم ژانویه) می توان ۳ سیاره مشتری، زحل و عطارد را رصد کرد.

وی با بیان اینکه برای رصد دقیق این ۳ سیاره باید از تلسکوپ یا دوربین دوچشمی استفاده کرد، افزود: این رویداد نجومی در ابتدا با طلوع سیاره مشتری در ساعت ۴۰ دقیقه بامداد روز شنبه آغاز می شود.

10062 jupiter saturn mercury

به گفته این کارشناس نجوم، همزمان با طلوع سیاره مشتری، ستاره سماک اعزل نیز طلوع می کند و سیاره مشتری می تواند راهنمای خوبی برای یافتن ستاره سماک اعزل باشد. این ستاره پرنورترین ستاره صورت فلکی خوشه (سنبله) است. قدر مشتری منفی ۲ و قدر ستاره سماک اعزال ۱.۴ است.

10062 jupiter moons

جعفری زاده خاطر نشان کرد: در این زمان می توان ۴ قمر سیاره مشتری را با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد. این قمر ها به صورت ۴ جسم نورانی دیده می شوند و همواره دور سیاره مشتری می چرخند.  

 مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: بعد از مشتری که در بامداد روز شنبه طلوع می کند ۲ سیاره زحل و عطارد ۱ ساعت پیش از طلوع خورشید در بالای افق شرقی قرار دارند. زحل ششمین سیاره منظومه شمسی بوده و بعد از مشتری بزرگترین است؛ این سیاره ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه طلوع می کند و بعد از آن عطارد در ساعت ۵ و ۵۱ دقیقه طلوع می کند.

جعفری زاده افزود: دیدن سیاره زحل با تلسکوپ و یا دوربین دو چشمی بسیار لذت بخش است. دیدن این سیاره با ابزار رصدی و نمای حلقه های آن یکی از پروژه های رصدی است.

10062 saturn

وی افزود: حلقه های زحل بازمانده خرد شدن قمر و یا خرده سنگهای منظومه شمسی هستند که در بین آنها شکافی به نام کاسینی قرار دارد. دیدن این شکاف با ابزار رصدی و بزرگنمایی ۵۰ برابر امکان پذیر است.

نویسنده: میترا سعیدی کیا

خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری مهر، خبرنگار فعال در حوزه فناوری نانو

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد