آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
پس از غروب خورشید یکی از سیاره‌های غولپیکر در بالای سر شما نمایان خواهد شد. سیاره‌ی زحل ( کیوان ) به عنوان سومین عضو در رده‌ی بزرگترین‌های منظومه‌ی شمسی است که  در این شبهای بهترین فرصت را برای رصد آن توسط تلسکوپ بوجود خواهد آورد.
اگر پس از غروب خورشید ( جهت غرب ) به سوی شمال به ایستید و سپس به سوی جنوب ( 180 درجه بچرخید ) روی خود را برگردانید. در این صورت جهت ها برای شما تغییر خواهد کرد. در این حالت شرق در چپ شما و غرب در راست شما قرار خواهد داشت. در این حالت به بالای افق جنوب غربی ( بین سمت راست و پیش روی خود ) نگاهی بیندازید. کمی دقت کنید، دو ستاره‌ی پرنور را می‌توانید ببینید. اولی به افق نزدیکتر است که ستاره‌ی دل شیر یا قلب السد از قدر 1.4 است. جسم بعدی بالاتر از آن قرار دارد و به رنگ سفید متمایل به زرد دیده خواهد شد و کمی پرنورتر از ستاره‌ی دل شیر است. این جسم همان سیاره‌ی زحل از قدر 1 است.
 

 
اگر با ابزار مناسب رصدی مانند تلسکوپهای 8 الی 12 اینچ نگاهی به این سیاره بیندازید، می توانید قمرهای آن را به آسانی نظاره کنید. البته با ابزارهای کوچک رصدی با بزرگنمایی 30 برابر به بالا نیز می تواند حلقه‌های زحل را مشاهده کرد.
 

Image

 
 
اگر اخبار آسمان شب در وب سایت آسمان شب ایران را دنبال کرده باشید، مژده داده بودیم که در شهریور ماه 1388 حلقه‌های زحل دقیقاً در راستای دید ما قرار خواهد گرفت. پس سعی کنید این فرصت را از دست ندهید.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد