آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 حتما شما هم چیزهایی درباره گذر سیاره زهره در ۱۷ خرداد سال ۹۱ از مقابل خورشید شنیده اید. گذری که شاید یکی از مهمترین رویدادهای نجومی عمرمان باشد. در ادامه به بررسی این پدیده و سایتی که در این خصوص از طرف جمعی از منجمان کشور بازگشایی شده خواهیم پرداخت.
خرداد سال ۸۳ را که به خاطر دارید؟ تاریخی به یادماندنی برای علاقه مندان و منجمان با سابقه. گذر زهره از مقابل خورشید ، پدیده ای نادر در ۱۲۰ سال گذشته که عمر منجمان بسیاری اجازه ثبت و رصد آن را به آنها نداده. آن سال شاید بسیاری از من و همسن و سالانم هنوز به صورت جدی وارد عالم نجوم نشده بودیم و حتی شاید بسیاری به واسطه این پدیده بود که درِ دنیای جدیدی به روی ما باز شد. شخصا به خاطر دارم که تا آن زمان علاقه ام به نجوم و ستاره شناسی محدود به مستند های علمی شبکه چهار بود. آن روز تلویزیون ویژه برنامه ای را برای بازتاب این پدیده تدارک دیده بود. دکتر عجب شیری زاده مهمان ویژه آن برنامه بود و به صورت زنده، این گذر را از تلویزیون پخش می کردند. خاطره ای هیجان انگیز و سرنوشت ساز برای بسیاری از نوجوانان کشور، که بی شک افراد زیادی را شیفته آسمان بالای سر خود کرد.

و اما بعد از گذشت ۸ سال، خرداد ماه ۹۱ بار دیگر شاهد گذر خواهر زمین از مقابل خورشید خواهیم بود. هرچند این گذر مانند سال ۸۳ در بهترین موقعیت زمانی برای رصد از ایران نیست، اما نمی توان از مشاهده حتی ساعاتی از آن چشم پوشید؛ چرا که گذر بعدی ۸ سال دیگر نخواهد بود، بلکه ۱۰۵ سال بعد و در سال ۲۱۱۷ اتفاق می افتد! با مشاهده لیست گذرهای سالیان گذشته متوجه می شویم که از زمان اختراع تلسکوپ (۱۶۱۰ میلادی) فقط ۷ گذر اتفاق افتاده که در سال میلادی جاری هشتمین آنها رخ خواهد داد. پس بدون شک ما یکی از خوش شانس ترین منجمان و شیفتگان آسمانیم چرا که شاهد ۲ گذر زهره در طول عمر خود هستیم. گذر زهره در واقع در فواصل ۸ ، ۱۰۵٫۵ ، ۸ ، و ۱۲۱٫۵ سال از مقابل خورشید صورت می پذیرد.

 

 

 

گذر زهره - 1601 تا 2200

 

 

 

اهمیت این رخداد زمانی دو چندان می شود که علاوه بر نادر بودن آن، می توان پروژه های علمی بسیاری را با رصد و ثبت دقیق این پدیده پی گیری کرد. از پروژه های علمی قابل انجام می توان به محاسبه یکی از مهمترین ارقام در علم نجوم، یعنی فاصله زمین تا خورشید (یکای کیهانی یا AU) اشاره کرد. اندازه گیری شعاع زمین و شعاع مدار زهره نیز از دیگر محاسبات قابل انجام با استفاده از ثبت دقیق این گذر خواهد بود.

این گذر حدود شش ساعت و چهل دقیقه به طول خواهد انجامید اما به خاطر موقعیت ایران، ما کمی بیش از ۳ ساعت از این گذر را بعد از طلوع خورشید روز ۱۷ خرداد ۹۱ نظارگر خواهیم بود.

 

تماس های گذر برای تهران و بر اساس ساعت جهانی

 

تماس های گذر برای تهران و بر اساس ساعت جهانی

 

 

سایت های اینترنتی در گذر سال ۸۳ از لحاظ بازتاب و اطلاع رسانی این پدیده بسیار حائز اهمیت بود. که از آن میان آقای خسرو جعفری زاده (مدیر سایت آسمان شب – www.nightsky.ir) و آقای محمد رحیمی (مدیر سایت آسمان پارس – www.parssky.ir) به همراه بسیار دیگری از منجمان کشور نقش به سزایی در اطلاع رسانی ، بازتاب و حتی نمایش زنده این پدیده در ایران داشتند. اینبار نیز وب سایت اختصاصی گذر سیاره زهره – www.vt2012.ir توسط آقای جعفری زاده و با هدف اطلاع رسانی و ارائه پروژه های عمومی و علمی برای علاقه مندان کشور راه اندازی شده است.

 

 

نویسنده: سید عماد الدین قاضی طباطبایی

منبع ارقام: سایت گرفتگی های ناسا

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد