آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 دیدن رویداد عجیب دیشب در سراسر ایران و کشورهای شمالی ایران، موجی از هم همه و سوال در بین مردم را پدید آورده است. بر این اساس تیم تحقیقاتی آسمان شب ایران با بررسی موضوع و تصاویر ارسالی و تحقیق از برخی مراکز کنترل فضایی به نتایجی رسیده است که نگرانی در مورد این موضوع را از بین خواهد برد.
همچین رویدادی در خرداد 1386 دیده شده بود و به همین شکل سوال بسیاری برای مردم پدید آمد. اما رویداد دیشب ( 18 خرداد 1391 ) منشاء آن " تخلیه سوخت موشک در فضا " است. تصور بسیاری از مردم در مورد آن ماهواره جاسوسی، موجودات فضایی و برخی موراد دیگر بوده، که هیچکدام صحت ندارد.
 
بر اساس تحقیقات انجام شده، این سوخت مربوط به یکی از موشکهای روسی بوده که در آسمان روسیه ( شهر ولگاگراد ) دچار نقص فنی شده است و با آزاد سازی سوخت آن این پدیده بوجود آمده. 
 
در این مورد خاص، مقدار آزادسازی سوخت موشک بسیار بیشتر مورد سالهای قبل بوده و به همین دلیل بزرگی آن بیش از حد معمول گزارش شده.
 
 
لحظه نخست این رویداد
 
نخست به شکل یک دنباله دار در آسمان ظاهر گشته و پس از مدتی شکل اصلی آن که شامل یک توپ گرد و مخروطی بزرگ است پدید آمده. با تخلیه بیش از حد سوخت، مخروط آن نمایانتر شده است.
 
 
اینگونه پدیده‌ها در سراسر دنیا در زمانی که موشک های ماهواره بر و یا خود ماهواره ها اقدام به تخلیه سوخت در فضای خارج از زمین می کنند، قابل دیدن است.
 
 این پدیده در آسمان نروژ
 
 
دلیل نورانی بودن آن نیز " بازتاب نور خورشید از سوخت پخش شده در فضا " است و دلیل دیگری بر اثبات آن وجود ندارد.
 
 
طرحی از این رویداد
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد