آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

پس از هفت ماه پرواز بر فراز سیاره سرخ، بالاخره امروز (28 مهر) مدارگرد ردیاب اگزومارس به مریخ رسید. پروژه اگزومارس 2016، یک پروژه مشترک بین سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه است.

اگزومارس پس از فرود بر سطح سیاره مریخ، همچنان جستجو به دنبال نشانه¬ هایی از فعالیت های زمین شناسی یا زیستی را ادامه خواهد داد. این جستجوها به این دلیل انجام می شود که مریخ در گذشته به نسبت امروز احتمالا گرم تر و مرطوب تر بوده است، بنابراین انتظار می رود که نشانه هایی از حیات هنوز در این سیاره به نظر مرده وجود داشته باشد.
مدارگرد ردیابی گاز (TGO) که یک فرودگر موسوم به اسکیاپارلی (Schiaparelli) یا (EDM) را با خود حمل می‌کند، با ابزار فناوری پیشرفته در روز ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی (۲۸ مهر ۱۳۹۵) و پس از طی مسافت ۴۹۶ میلیون کیلومتر به سیاره مریخ رسید. مأموریت اصلی این فضاپیما، تصویربرداری از سیاره سرخ و بررسی جوّ آن است؛ اما پس از رسیدن به سطح سیاره، اسکیاپارلی کار خود را با هدف بررسی دقیق‌تر حضور گاز متان (CH4) در مریخ ادامه خواهد داد.
در واقع هدف اصلی اسکیاپارلی روشن کردن این موضوع است که آیا گاز متان موجود در سطح سیاره سرخ را میکروب‌ها تولید کرده‌اند یا منشأ آن تحولات زمین‌شناختی خود مریخ است. انتظار می رود که باطری اسکیاپارلی حداقل تا 8 روز پس از تمام شدن شارژش به کار خود ادامه دهد.

 

exomars landing

مراحل فرود کاوشگر شیاپرلی

خبرهای تلکیلی ( 28 مهرماه ساعت 23 ) :
خبر نگران کننده !!!!
مدار گرد TGO در مدار مناسب قرار گرفته ولی خبرها درباره شیاپارلی خوشحال کننده نیست.در لحظات آخر،هیچ پیامی ارسال نکرده است.آژانس فضایی اروپا فردا بعد از بررسی های نهایی دلایل عدم موفقیت شیاپارلی را اعلام خواهد کرد.
البته هنوز شاید امیدی باشد …

نویسنده: شهریار فقه کریمی

همکار و مترجم گروه آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد