آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

ماهواره GOES-R یکی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های ثابت هواشناسی بامداد فردا(یکشنبه) توسط ناسا پرتاب می‌شود.

این ماهواره قابلیت عکسبرداری بسیار واضح‌تر و سریع‌تری را نسبت به ماهواره‌های هم نوع خود دارد. تعداد کانال‌های انتقال داده‌ در این ماهواره سه برابر ماهواره‌های فعلی و وضوح تصاویر ارسالی آن چهار برابر آنهاست.

geors 100995 01

این ماهواره قابلیت بهتری در بررسی طوفان‌های خورشیدی داشته و سرعت انتقال داده‌ در آن پنج برابر شده است. دقت پیش‌بینی این ماهواره و عکسبرداری از رعدوبرق‌ها نیز به صورت چشمگیری بهبود یافته است.

این ماهواره از نوع ماهواره‌های ثابت است. به این معنی که سرعت حرکت آن به دور زمین با سرعت گردش زمین به دور خودش برابر است و پس از قرار گرفتن در مدار همیشه در بالای یک نقطه ثابت قرار می‌گیرد.

geors 100995 02

این ماهواره بامداد یکشنبه ساعت 2:15 از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در فلوریدا به فضا پرتاب می‌شود و به صورت زنده از تلویزیون ناسا پخش می‌شود.

جدا شدن این ماهواره از بدنه شاتل حدود سه ساعت‌ونیم طول می‌کشد و ناسا تمام این فرایند را بصورت زنده در تلویزیون خود پوشش می‌دهد.

پایگاه اطلاع رسانی GOES-R کیفیت این سامانه را اینگونه توصیف می کند: تصور کنید بعد از استفاده از یک تلویزیون سیاه‌وسفید به شما یک تلویزیون Full HD بدهند.

این پایگاه اعلام کرده است این ماهواره هر 30 ثانیه یک بار یک عکس هواشناسی باکیفیت فوق‌العاده بالا از نیم‌کره غربی زمین ارسال می کند.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد