آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 در سال جهانی نجوم، عده ای از منجمان آماتور ایرانی گرد هم جمع شدند و پایه های پروژه صلح ستارگان را كه بعدها به عنوان یكی از پروژه های ویژه سال جهانی نجوم انتخاب شد، ریختند و در شب یلدای 1387 آغاز این پروژه را به همراه آغاز سال جهانی نجوم جشن گرفتند.

اكنون بیش از 30 گروه از 27 كشور جهان عضو این پروژه شده اند. هدف اصلی پروژه صلح ستارگان ترویج علم نجوم و صلح میان انسانها است. گروههای عضو این پروژه در سراسر دنیا برنامه های رصدی مشتركی را در طی یك شب با كشورهای همسایه خود برگزار می كنند تا نشان دهند آسمان مرزی نمی شناسد و برای همه یكسان است. هم اکنون این پروژه به صورت جدی در مناطق مرزی ایران همچون استانهای آذربایجان و خراسان پیگیری می شود . آرش هادیزاده مدیر برنامه صلح ستارگان در اصفهان در غالب همایش معرفی پروژه ی Star peace به همراه رصد زنده آسمان برگزار نمود. انجمن پیشگامان آسمان در شب یوری و همزان با آخرین شب این پروژه، در اصفهان اجراء نمود.
هدف از اجرای این برنامه در درجه ی اول آشنایی با پروژه ی صلح ستارگان و معرفی آن به شهروندان اصفهانی وعلاوه بر آن آشنائی کلی با علم نجوم و زیبائی های آن، به مناسبت شب یوری و مغایرت آن با سومین و آخرین شب اجراء پروژه ی صلح ستارگان در ایران بود. از این رو در تاریخ 24/1/91 در سالن گرده همائی قلمستان واقع در مجموعه ی فرهنگی تفریحی باغ غدیر، به صورت یک برنامه ی عمومی برای علاقمندان از ساعت 19:30 الی 22 شب برگزار گردید که جزئیات آن به شرح زیر است:
-    برقراری تلسکوپ ها و بنر ها پیش از شروع برنامه در ساعت 19:30
-    آماده سازی محیط و ارائه ی رصد جهت اجرای رصد برای علاقمندان (19:30 الی 20:30)
-    شروع برنامه تئوری "به صورت کارگاه" در ساعت (20:30 الی 22) که شامل سه بخش زیر می باشد:

1.    خوش آمد گویی و اعلام برنامه ها (20:3 الی 20:45)
2.    معرفی پروژه ی Star Peace (20:45 الی 21:15)
3.    تماس تلفنی با جناب آقای سیاوش صفاریان پور (21:15 الی 21:30)
4.    سمینار آشنائی با شگفتی های عالم (21:30 الی 22)

-    در انتها تعدادی عکس یادگاری به صورت دسته جمعی با حضار گرفته شد... .
افراد فعال در این برنامه شامل : آرش هادیزاده : مدیر برنامه صلح ستارگان در اصفهان ، محمود روشنی: معرف پروژه  صلح ستارگان ، رضا ماه منظر: سمینار آشنائی با شگفتی های عالم وگروه همکار.
 
 
 
 
 

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد