آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

موسسه آسمان کویر یزد همزمان با ایران و جهان به مناسبت ۵۷ مین سالگرد سفر انسان به فضا، مراسم شب یوری را با نمایش و بررسی فیلم  Gagarin: First in Space همراه با زیرنویس اختصاصی فارسی برای اولین بار، گرامی داشت.


در این برنامه که در ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۷ در سالن آمفی تاتر اداره ورزش و جوانان استان یزد برگزار شد، ابتدا آقای حامد ملتی در مورد مراسم شب یوری و مناسبت آن که بزرگداشت سفر اولین انسان به فضا و پرتاب نخستین شاتل فضایی است، توضیحاتی ارائه دادند.
سپس فیلم Gagarin: First in Space / گاگارین: اولین در فضا که محصول سال ۲۰۱۳ سینمای روسیه است، برای حضار نمایش داده شد.
این فیلم که نامزد بهترین فیلم درام سال روسیه بوده است، به شرح گوشه هایی از زندگی یوری گاگارین از زمان کودکی، نوجوانی، نامزد شدن برای شرکت در برنامه فضایی شوروی و مشکلاتی که برای ماموریت وستوک – ۱ که گاگارین را به فضا برد، وجود داشت می‌پردازد.
لازم به ذکر است که این فیلم برای اولین بار همراه با زیرنویس اختصاصی فارسی، توسط موسسه آسمان کویر یزد در این شب به نمایش درآمد. زیرنویس این فیلم به رایگان برای استفاده دیگر علاقه مندان در اینترنت قرار خواهد گرفت.
بعد از اتمام فیلم که با تشویق حضار همراه بود، آقای فتوحی که ترجمه‌ی زیرنویس فیلم را بر عهده داشتند، با توجه به کمبود وقت توضیحات کوتاهی را در مورد خود فیلم، تعریف فضا، تفاوت کیهان نورد با فضانورد و گردشگر فضایی، سرگئی کارالیوف (پدر برنامه فضایی شوروی و طراح ارشد)، خود یوری گاگارین، گرمان تیتوف (فضانورد ذخیره اول گاگارین، دومین و جوانترین فضانورد تاریخ)، گرگوری نیلبوف (فضانورد ذخیره دوم گاگارین و سرانجام نافرجام وی) و  فضاپیمای وستوک – ۱ داده شد.
این برنامه با ثبت عکس گروهی افراد خاتمه یافت.

yurisnight yazd 2018 report 02

yurisnight yazd 2018 report 01

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد