آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

گروه ستاره‌شناسی دانشکده شریعتی در اردیبهشت سال 88 به عنوان شاخه ای از کانون اندیشه کانونهای دانشجویی و با هدف تدبر در آیات هستی شکل گرفت، آموزش و فراگیری مباحث  ستاره‌شناسیی، اردوهای رصدی،انجام پروژه های سال جهانی ستاره‌شناسی و...ازجمله  برنامه های این تشکل می باشد که اعضاء فعلی آن قریب 200 نفر هستند.


اگرچه پیش از این با همکاری فعالین ستاره‌شناسیی چندین دوره کلاس  ستاره‌شناسی مقدماتی و پیشرفته در دانشکده برگزار شده بود ولی با آغاز رسمی فعالیت گروه ستاره‌شناسی، اولین دوره کلاس ستاره‌شناسی مقدماتی با همکاری آقای رستگارنسب به عنوان مدرس این کلاس در سال 88 برگزار شد که آموزش های تئوری و عملی پیرامون مباحث ستاره‌شناسیی ، ساعتهای آفتابی، رسم مدار زمین به دور خورشید و بررسی سه قانون کپلر در محوطه دانشگاه، رصد صور فلکی  و آشنایی با کره آسمان در روستای کیلان از توابع دماوند و ... انجام شد که با آغاز سال تحصیلی جدید، دوره پیشرفته کلاس ستاره‌شناسی نیز برگزار گردید.
در سومین المپیاد جهانی ستاره‌شناسی و اخترفیزیک در مهر و آبان 88 نیز، سه نفر از دانشجویان دانشکده به عنوان guide   شرکت داشتند و آقای رستگارنسب نیز مسئولیت فعالیتهای فرهنگی المپیاد را بر عهده داشتند.
درآبان ماه فراخوانی سراسری جهت ارسال مقالات ستاره‌شناسیی جهت  همایشی با عنوان " سال جهانی ستاره‌شناسی"  صورت گرفت .در این همایش که در آذرماه 88 در دانشکده شریعتی برگزار گردید علاوه برطرح مباحثی نظیر مقیاس انسان در عالم،  4مقاله منتخب ارائه داده شدند.در این همایش دانشجویانی از سایر دانشگاه ها نظیر شریف ، شهر ری ،قزوین، و .... و مسئولانی از وزارت علوم حضور داشتند. در کنار همایش ایستگاه های متنوعی مانند فروشگاه ستاره‌شناسیی، محاسبه سن، وزن و پرش  در سیارات دیگر، ایستگاه رصدی و...و  برگزاری نمایشگاه عکسهای پروژه از زمین تا کیهان و ... اجرا شد. بازتاب برگزاری همایش  در سایتهایی مانند snn   و قرار گرفتن گزارش و عکسهای نمایشگاه FETTU در سایت رسمی آن قابل توجه بود.
در دی ماه گروه ستاره‌شناسی فعالیتهایی را در زمینه طیف سنجی آغاز کرد که انشاءالله در نیمسال دوم تحصیلی به طور جدی پیگیری خواهد شد.ادامه مباحث کلاس ستاره‌شناسی در ترم دوم سال تحصیلی 88-89 با حضور استاد رستگارنسب در دانشکده در حال برگزاری می باشد.در پایان سال جهانی ستاره‌شناسی ،گسترش فعالیتهای گروه ستاره‌شناسی دانشکده شریعتی در قالب باشگاه ستاره‌شناسی، بمنظور تداوم  و توسعه حرکت ستاره‌شناسیی دانشجویان علاقمند به این مبحث از برنامه های آتی این مرکز می باشد.
به امیدآنکه شاهد فعالیتهای روزافزون ستاره‌شناسیی در کشور باشیم و روزی برسد که نام ایران و ایرانی در عرصه اکتشافات فضایی  بدرخشد.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد