آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سته پژوهشی نجوم دانشگاه شهید باهنر كرمان و شركت پیشگامان نجوم كویر با هدف آمادگی بهتر رصدگران پیش از برگزاری چهارمین رقابت بین المللی صوفی ، رقابت منطقه ای صوفی برگزار میکنند.
 


به پاس نکوداشت خدمات دانشمند و منجم ایرانی عبدالرحمن صوفی رازی انجمن نجوم ایران شاخه آماتوری تصمیم به برگزاری رقابتی تحت عنوان رقابت صوفی در سطحی بالاتر از رقابت مسیه در فصل تابستان که با شرایط آب و هوایی کشور ما سازگارتر است،کرد. ابوالحسن عبدالرحمن عمربن محمد بن سهل صوفی رازی، معروف به عبدالرحمن صوفی رازی یكی از چهره‌های برجسته تاریخ ستاره‌شناسی ایران است. او رصدگری توانا و دانشمندی برجسته بود كه در فاصله سال‌های 903 تا 986 میلادی زندگی می‌كرد. او علاوه بر فعالیت در رصدخانه‌های دوران خود، كتاب دقیقی به نام صور الكواكب را به نوشته تحریر در آورد و در آن ضمن ثبت قدر، رنگ و موقعیت ستاره‌ها به اصلاح ایرادهای بطلمیوس در كتاب مجسطی پرداخت و در عین حال ستاره‌های جدیدی را ثبت و رصد كرد. او در همین حال مجموعه جدیدی از اجرام مه آلود آسمان به نام سحابی‌ها و برای نخستین بار كهكشان امره المسلسله را زیر نام سحابی ثبت كرد.

 رقابت رصدی عبدالرحمن صوفی رازی ایران از  سال 1385 در فهرست برنامه‌های شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران قرار گرفته است، اما از مدت‌ها پیش از آن، بررسی‌های متعددی درباره راه‌اندازی آن آغاز شده بود. این طرح به پیشنهاد پوریا ناظمی و با توجه به دستاوردهای رقابت رصدی مسیه كه از 10 سال پیش و به ابتكار بابك امین تفرشی از سوی ماهنامه نجوم و پس از آن انجمن نجوم ایران برگزار می‌شود و نقش موثری در رشد توانایی‌های رصدی منجمان آماتور ایرانی داشته است و ارزیابی نكات مثبت و منفی آن با هدف برگزاری رقابتی تخصصی‌تر و با تعریف استانداردهای یك رقابت رصدی كه بتواند افق‌های جدیدتری را دنبال كند و در آینده تبدیل به رقابتی بین‌المللی و فرصتی برای آشنایی میان رصدگران حرفه‌ای باشد، تعریف شد.

سال 86 اولین دوره رقابت صوفی جنوب شرق ایران در كرمان با موفقیت برگزار شد ؛ امسال نیز هسته پژوهشی نجوم دانشگاه شهید باهنر كرمان و شركت پیشگامان نجوم كویر  تصمیم گرفتند  بار دیگر  این رقابت را  با هدف آمادگی بهتر رصدگران پیش از برگزاری  چهارمین رقابت بین المللی صوفی ،به صورت منطقه ای در كرمان و استان های جنوب و جنوبشرق ایران با همكاری سازمانها و ارگان های استان و انجمن هلال كویر كرمان در12و 13 خردادماه 90 در كمپ كویری شهداد برگزار کند.
 
در دومین رقابت صوفی كرمان پروفسور سید جلیل الدین فاطمی پدر نجوم كرمان به طور افتخاری دبیری علمی این رقابت را عهده دار شدند و دیگر اعضای كمیته علمی عبارتند از :

دكتر سعید دوست محمدی

مهندس سعید بهرامی نژاد

مهندس مانیا رهبان

آقای احسان رستمی زاده

 

همچنین كمیته اجرایی این رقابت متشكل است از :

محمد جواد پیشگویی (دبیر كمیته)

سمیه حاج خلیلی

امین ناظمی

امیر كیوان لشكری

فیروز حسینی نسب

آذین احتشامی

ساره امیدواری

سید امیر مسعود عالم زاده

 

این رقابت در روزهای 12 و 13 خرداد ماه به میزبانی استان كرمان برگزار خواهد شد.در خلال این رقابت سومین باشگاه نجوم كرمان به همراه كارگاه های آموزشی و بازدید از كویر زیبای شهداد و مناطق گردشگری استان همراه خواهد بود.
 
محل برگزاری رقابت

کمپ کویری شهداد در فاصله 96 کیلومتری شهر کرمان، در حاشیه غربی کویر لوت قرار دارد،این کمپ 4  سال پیش به همت سازمان گردشگری بنا نهاده شد.از امکانات این کمپ می توان به کپرهای زیبا که با برگ درختان نخل بنا شده , برق , آب آشامیدنی ، سرویس بهداشتی ،آمفی تئاتر و... نام برد . برای رسیدن به کمپ کویری شهداد باید از 2 کیلومتری جاده شهداد به ماهان  وارد جاده شهداد-نهبندان شد و پس از طی مسافت 15 کیلومتر , وارد جاده کمپ کویری شد . (سمت شرق جاده ) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طی مسافتی در حدود 10 کیلومتر به کمپ کویری شهداد  خواهید رسید .

 
 
کمپ کویری شهداد در موقعیت طول جغرافیایی 30º 34' 47''شمالی  و عرض جغرافیایی57º 51' 07''   شرقی و با ارتفاع 300 متر از سطح دریا قرار دارد.

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد