آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در این مقاله روشهایی برای بیدار ماندن در شب رصد را خواهید آموخت.

خواب یکی از نیازهای مهم بدن است که به واسطه‌ی ترشح هورمون خواب (ملاتونین) ایجاد می‌شود. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که در محیط تاریکی قرار بگیریم. اخترشناسان آماتور هم برای رصد اجرام عمقی آسمان نیاز به محیط کاملا تاریک دارند که همین امر در یک شب رصدی موجب ترشح هورمون خواب و ایجاد خواب آلودگی در رصدگر می‌شود.

SummerStarParty st

برای مقابله با خواب آلودگی در یک شب رصدی موارد زیر را انجام دهید:
۱. از گرم نگه داشتن بیش از حد محیط رصدی خودداری کنید، زیرا هرچه دمای محیط رصدی سردتر باشد دمای مرکزی بدنتان و همچنین هوشیاری تان بیشتر می شود.
۲. در طول یک شب رصدی سعی کنید گهگاهی از تلسکوپتان دور شوید و کمی پیاده روی یا نرمش کنید. این کار به شدت هوشیاری شما را بالا می برد.
۳. نوشیدن چای و قهوه در اوایل شب روی خواب آلودگی و هوشیاری تاثیر زیادی دارد ولی یادتان باشد که چای و قهوه را آخر شب ننوشید زیرا این کار در استراحت بعد از شب رصدی اختلال ایجاد می کند.
۴. مکیدن آبنبات با طعم نعناع و اوکالیپتوس هوشیاری را در طول یک شب رصدی بالا می برد ولی از مصرف دیگر شیرینی ها پرهیز کنید که در ادامه دلیلش را توضیح خواهیم داد.
۵. در مواقعی که قصد استراحت دارید کمی چرت بزنید و برای اینکه به خواب عمیق فرو نروید ساعت تلفن همراه خود را رو یه ساعت خاصی تنظیم کنید که زنگ بخورد و شما را از خواب بیدار کند.
۶. غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، بادام، موز، تخمه کدو، کنجد میل کنید زیرا این خوراکیها شامل آمینو اسیدهایی هستند که با تنظیم جریان اکسیژن در مغز هوشیاری را افزایش می دهند.
۷. از خوردن شیرینی در طول شب های رصدی پرهیز کنید زیرا قند موجب تولید انسولین در خون شده و مانع رسیدن آمینو اسیدهای یاده شده به مغز می شود.

 به امید شبهای رصدی زیبا برای تمامی رصدگران

 

iranoptic banner 101

نویسنده: میلاد جبوری عباسی

همکار و عضو گروه آسمان شب ایران

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد