آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
دومین باشگاه ستاره شناسی همدان هم توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی  در همدان برگزار شد . دومین باشگاه ستاره شناسی همدان هم توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی  در همدان برگزار شد .
خلاصه ای از برنامه های  این باشگاه در زیر آمده است :

باشگاه درروز پنج شنبه مورخ 5/9/1388 از ساعت 16 الی 18 در سالن اجتماعات مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی باحضور مشتاقان به علم ستاره شناسی برگزار گردید .

موضوع این باشگاه مریخ سیاره سرخ بود . برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم وسپس سرود ملی آغاز شد . سپس مجری برنامه آقای بهنام کاتبی ضمن عرض خوشامد گویی به حاضرین به اعلام برنامه های این باشگاه پرداختند .

 بخش اخبار اولین برنامه بود . در این بخش تازه ترین خبرهای نجومی ایران و جهان توسط خانم ثمین فرخ سیر و آقای امین بشیری  ارائه شد . در این بخش سعی شده بود که با توجه به موضوع باشگاه خبرهای بیشتری در مورد مریخ ارائه شود که از جمله این خبرها می توان به گیر افتادن مریخ نورد اسپریت در شن زارهای مریخ اشاره کرد . بخش اخبار با ارائه 12 خبر متنوع کار خود را به پایان رساند . 
 
گزارش دومین باشگاه ستاره شناسی همدان ( آذر ماه )
 
برنامه بعدی کنفرانس سرکار خانم مریم یزدی بود که کنفرانس ایشان یکی از کنفرانس های اصلی این باشگاه بود . ایشان در ابتد به معرفی مریخ پرداختند و سپس مختصری در مورد عوارض سطحی مریخ از جمله درها ، کوهها ، دشت ها و چاله های آن صحبت کردند . پس از آن به سراغ اتمسفر و ساختار جو مریخ رفتند و پس از آن با توضیحاتی در مورد اقمار مریخ کنفرانس خود را به پایان رساندند .   
 
گزارش دومین باشگاه ستاره شناسی همدان ( آذر ماه )
 
سپس برای رفع خستگی حضار و ایجاد تنوع در برنامه کلیپی که منتخب از تصاویر نجومی پخش شد.

 

اما در قسمت بعد آقای علی ترکمان با بخش جالب و جدید آسمان شب برنامه ها را ادامه دادند . این بخش یک بخش ثابت است و به این صورت ارائه می شود که در ابتد  در مورد مهمترین پدیده آسمان ماه گذشته توضیحاتی داده می شود و در ادامه با معرفی یک صورت فلکی منتخب که معمولا صورت فلکی بارز آن ماه است و جرمی منتخب که این جرم هم معمولا در آن صورت فلکی قرار دارد به کار خود ادامه میدهد و در انتها هم به معرفی بارزترین وقایع نجومی ماه آتی میپردازد . اما در این باشگاه آقای ترکمان بعد از صحبت هایی پیرامون بارش شهابی اسدی به سراغ صورت فلکی منتخب این ماه که ثور بود رفتند و بعد از توضیحاتی پیرامون این صورت فلکی نحوه پیدا کردن آن را در آسمان  توضیح دادند . جرم منتخب این ماه هم خوشه زیبای پروین بود که ایشان توضیحاتی هم در مورد این جرم دادند . در انتها هم مهمترین وقایع آسمان آذر ماه را اعلام کردند که مهمترین این وقایع بارش شهابی جوزایی در 23 آذر ماه می باشد . سپس کلیپی زیبا که ترکیبی از تصاویر متحرک وثابت آسمان بود پخش شد . 
 
گزارش دومین باشگاه ستاره شناسی همدان ( آذر ماه )
 
بعد از 10 دقیقه استراحت و پذیرایی کنفرانس دوم که در مورد پروژه های مریخ بود توسط آقای مهردادملک محمدی ارائه شد . ایشان سعی کردند تا در مدت زمان کمی که در اختیار داشتند به دست سازه های بشر برای دست یابی به مریخ اشاره کنند . با مارینرها شروع کردند و در انتها هم بعد از معرفی پروژه فونیکس نقشه ای از محل فرود مریخ نشین ها نشان دادند . از جمله نکات جالب کنفرانس ایشان فیلم ها و انیمیشن هایی بود که از پروژه های مریخ پخش کردند . 
 
 گزارش دومین باشگاه ستاره شناسی همدان ( آذر ماه )
 
بعد از این کنفرانس باشگاه دوم هم به کا خود خاتمه داد .

از تمامی علاقه مندان نجوم در سراسر ایران دعوت می کنیم تا با حضور در این باشگاه ها به ترویج علم نجوم کمک کنند . علاقه مندان می توانند از طریق ایمیل زیر با ما در ارتباط باشند .

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد