آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
خلاصه ای از برنامه های  این باشگاه در زیر آمده است :

باشگاه در روز دوشنبه مورخ 30/9/1388 از ساعت 15:30 الی 17:30 در سالن اجتماعات مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی باحضور مشتاقان به علم ستاره شناسی برگزار گردید . لازم به یاد آوری است که این باشگاه ویژه برنامه ای بود به مناسبت شب یلدا به همین دلیل باشگاه دی ماه را زودتر برگزار کردیم و در شب یلدا ، طولانی ترین شب سال ، این ویژه برنامه برگزار شد .

برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم وسپس سرود ملی آغاز شد . سپس مجری برنامه آقای بهنام کاتبی ضمن عرض خوشامد گویی به حاضرین به اعلام برنامه های این باشگاه پرداختند .

همانند گذشته بخش اخبار اولین برنامه بود . در این بخش تازه ترین خبرهای نجومی ایران و جهان توسط خانم ثمین فرخ سیر و آقای امین بشیری  ارائه شد . مهمترین خبر این باشگاه مربوط می شد به 10 کشف برتر سال 2009 که در انتهای سال جهانی نجوم از سوی نشریه ی نشنال جئوگرافی منتشر شده است . بخش اخبار با ارائه 10 خبر متنوع کار خود را به پایان رساند .

برنامه بعدی را آقای بهنام کاتبی که مجری برنامه هم بودند اجرا کردند . عنوان این بخش حافظ در نجوم بود . با توجه به سنت های زیبای ایرانیان در شب یلدا که از جمله آنان تفعل زدن به دیوان حافظ است ،  ایشان سعی کردند تا در این بخش ارتباط حضرت حافظ با نجوم را بیان کنند و همچنین ابیاتی از حضرت حافظ خواندند که مرتبط با نجوم بودند .در ابتدا در مورد حدود آشنایی حضرت حافظ با دانش اخترشناسی مطالبی را عنوان کردند و سپس در مورد ابزارهای نجومی زمان حضرت حافظ  توضیحاتی دادند . سپس درمورد جام جهان بین یا همان اسطرلاب صحبت کردند و در مورد استفاده آگاهانه حضرت حافظ از کلمه جام در اشعارش صحبت کردند . در انتها هم از میان صحبت هایشان سوالی را از  حاضرین در سالن پرسیدند و به یک جلد کتاب نجومی هم به فردی که پاسخ درست دادند اهدا کردند.  

سپس برای رفع خستگی حضار و ایجاد تنوع در برنامه کلیپی از آسمان شب پخش شد که ترکیبی از تصاویر زیبای آسمان شب  و تصاویر متحرک نجومی بود. این کلیپ زیبا  توسط آقایان علی ترکمان و امین بشیری ساخته شده بود.

اما در قسمت بعد آقای مهرداد ملک محمدی  با بخش جالب آسمان شب برنامه ها را ادامه دادند. همانطور که در گزارش قبلی هم اشاره شده بود این بخش یکی از بخش های ثابت است . ایشان در ابتدا پس از توصیف صورت فلکی ، صورت فلکی جبار ، که صورت فلکی منتخب این ماه بود را معرفی کردند و در مورد اسطوره و همچنین نحوه پیدا کردن آن توضیحاتی دادند . سپس جرم منتخب این ماه که سحابی زیبای جبار بود را هم معرفی کردند . در انتها هم مهمترین وقایع آسمان دی ماه را معرفی کردند . از جمله  مهمترین آنها ، ماه گرفتگی جزئی 10 دی و خورشید گرفتگی حلقوی 25 دی ماه     می باشد . سپس کلیپی زیبا از عظمت کائنات پخش شد .

در اینجا نوبت به بخش اصلی این باشگاه رسید تا خانم رعنا طاهری مطالبی را پیرامون  یلدا و فلسفه آن ارائه دهند . ایشان در ابتدا یک سری مفاهیم اولیه را توضیح دادند . از جمله آنها میتوان به مفاهیمی چون کره آسمان  ، دایرة البروج و مفهوم انقلابین اشاره کرد .  سپس در مورد حرکت انتقالی زمین حول خورشید صحبت کردند و توضیح دادند که چرا شب یلدا طولانی ترین شب سال است . ایشان در ادامه به جنبه های باستانی این شب در ایران باستان اشاره کردند و اسطوره هایی هم در این مورد بیان کردند . پس از صحبت های ایشان کلیپ زیبایی در مورد یلدا پخش شد .

جلسه پرسش و پاسخ هم آخرین بخش این باشگاه بود که توسط آقایان علی ترکمان و بهزاد قیاسوند اجرا شد . این بخش با استقبال گسترده حاضرین مواجه شد و با توجه به زمان محدود برنامه تنها به بخشی از سوالات پاسخ داده شد .

از تمامی علاقه مندان نجوم در سراسر ایران دعوت میکنیم تا با حضور در این باشگاه ها به ترویج علم نجوم کمک کنند . علاقه مندان می توانند از طریق ایمیل زیر با ما در ارتباط باشند .

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد