آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

چهارمین باشگاه نجوم دانش آموزی استان مرکزی 16 اسفند ماه در سالن اجتماعات کوثر برگزار شد. باشگاه نجوم بهمن ماه به دلیل همزمانی با همایش های پیشتازان و فرزانگان بیست روز به تعویق افتاد اما این تعویق از علاقه ی دانش آموزان به باشگاه خودشان نکاست و باشگاه چهارم نیز میزبان 200 نفر از علاقه مندان به علم ستاره شناسی بود. در این باشگاه آقای بشیری مدیریت سازمان دانش آموزی استان مرکزی، آقای هوشنگ عباسی از مدرسان با سابقه و با تجربه در علم ستاره شناسی، خانم پگاه قربانی ثابت مدرس نجوم و از فعالان و مروجان نجوم در استان مرکزی، آقای محمدصادقیان از رصدگران برگزیده و باتجربه استان لرستان و آقای احمد الستی رئیس اتحادیه ستاره شناسی دانش آموزی استان به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای باشگاه جناب آقای عباس بشیری ضمن تشکر از حضور دانش آموزان در این باشگاه افزود: در قرآن و در دین مبین اسلام نیز بار ها به حساسیت علم نجوم و ستاره شناسی اشاره شده است که نمونه های بسیار بارز آن دیدار حضرت ابراهیم با ستاره پرستان می باشد. مدیر سازمان دانش آموزی استان مرکزی همچنین از هسته ی مرکزی اتحادیه ستاره شناسی دانش آموزی استان مرکزی و تیم باشگاه نجوم تشکر ویژه ای به عمل آوردند و نسبت به ادامه این روند ابراز امیدواری کردند.

 


سرکار خانم پگاه قربانی هم پس از مدیر سازمان دانش آموزی به جایگاه آمد تا ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون صورت های فلکی و اجرام قابل مشاهده در آسمان شب، موقعیت صورت های فلکی را نیز با استفاده از نرم افزار آسمان پر ستاره به نمایش گذاشتند. این مدرس نجوم همچنین راجع به ستارگان و کهکشان ها دنباله دارها و شهابسنگ ها توضیحاتی را ارائه کردند.


جناب آقای هوشنگ عباسی سخنران بعدی بود که راجع اینکه ما در جهان تنها هستیم و پخش کلیپ های مرتبط با این موضوع پرداختند. عباسی همچنین گفت: هنگامی که یک ستاره منفجر می شود بسته به مقدار ماده تشکیل دهنده آن تبدیل به کوتوله سفید، ستاره نوترونی و یا سیاهچاله تبدیل می شود. هوشنگ عباسی همچنین با بررسی مباحث سیارات فراخورشیدی و دیگر کهکشان ها امکان وجود موجودات دیگر را محتمل دانست


جناب آقای محمد صادقیان نیز با موضوع جذاب جهت یابی آسمان شب به وسیله صورت های فلکی به ایراد سخنرانی پرداخت. صادقیان دب اکبر و ذات الکرسی را دو نمونه شاخص از جهت یابی با صورت های فلکی شمرد و افزود: ستاره شناسان و دریانوردان با استفاده از ستاره قطبی که دقیقا بر روی شمال قرار دارد اقدام به جهت یابی می کردند. صادقیان همچنین با ارائه عکس های زیبا از صورت فلکی های شاخص سخنرانی خود را به پایان رساند.


پس از صحبت های ارزنده ی محمد صادقیان، تیم مجله آندرومدا، این ماهنامه که شماره اسفند آن به سردبیری عماد اکبری نگاشته شد به علاقه مندان ارائه کرد و پس از آن احمد الستی، دبیر باشگاه نجوم و رئیس اتحادیه ستاره شناسی دانش آموزی استان مرکزی به بیان توضحیاتی پیرامون رصد و آموزش آن ارائه کرد.


الستی همچنین در میان صحبت هایش به مناسبت برگزاری باشگاه نجوم دانش آموزی یک سوم از قیمت مجله را به عنوان تخفیف به شرکت کنندگان در این همایش اعلام کرد. الستی همچنین در بخش علمی سخنرانی خود همچون گذشته با اسلاید به آموزش مبانی رصد پرداخت و ابزار های نجومی پرداخت. در پایان برگه هایی پخش شد که پاسخ های آن در روز های آتی در پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه قرار خواهد گرفت.


لازم به ذکر است که باشگاه پنجم نیز به دلیل نزدیکی به پایان سال با اندکی تاخیر برگزار خواهد شد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد