آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
پنجمین  باشگاه ستاره شناسی همدان توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی  در همدان برگزار شد .

 

 

 

 

دقیقه 10

-

تلاوت قرآن و پخش سرود ملی

15 دقیقه

سیما صفاکیش- مهردادملک محمدی

اخبار

25 دقیقه

فرزاد چگینی

چرا رویت هلال

5 دقیقه

باشگاه نجوم همدان

نماهنگ بیگانگان

دقیقه 35

علی ترکمان

حیات فرا زمینی

دقیقه 15

امین بشیری

پدیده های آسمان شب

دقیقه 5

باشگاه نجوم همدان

کلیپ تصاویر نجومی

 

 

باشگاه درروز پنج شنبه مورخ 6/3/89  از ساعت 16:30 الی 18:30 در سالن اجتماعات مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی باحضور  جمع  زیادی از مشتاقان به علم ستاره شناسی برگزار گردید .

موضوع این باشگاه حیات فرا زمینی  بود . برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی آغاز شد . سپس مجری برنامه آقای بهنام کاتبی ضمن عرض خوشامد گویی و ارائه مطالبی پیرامون موضوع باشگاه به اعلام برنامه های این باشگاه پرداختند .در ضمن ایشان دلیل عدم برگزاری باشگاه های فروردین و اردیبهشت را مقارن شدن این باشگاه ها با  برنامه های کارگاه نجومی و هچنین مراسم سالگرد تاسیس مرکز  اختر شناسی ابن صلاح همدانی اعلام کردند .

در ابتدای برنامه به مناسبت 20 سالگی تلسکوپ فضایی هابل کلیپ زیبایی در این رابطه پخش شد . 

 بخش اخبار اولین برنامه بود . در این بخش تازه ترین رخدادهای نجومی ایران و جهان توسط خانم سیما صفاکیش و آقای مهرداد ملک محمدی ارائه شد . از جمله مهمترین خبرهای این باشگاه بلعیده شدن سیاره فرا خورشیدی از دید هابل ، ناپدید شدن یکی از کمربندهای مشتری و... بود . ابتکار جالب این بخش ، پخش گزارش های تصویری از خبرهای باشگاه بود . در نهایت  بخش اخبار با ارائه 6 خبر متنوع و اخبار کوتاه کار خود را به پایان رساند .

برنامه بعدی تحت عنوان چرا رویت هلال بود که توسط آقای فرزاد چگینی ارائه شد . این بخش قرار است تا ماه رمضان ادامه داشته باشد  و در طی باشگاه های آینده با نزدیک شدن به ماه رمضان مطالبی پیرامون رویت هلال ارائه خواهد شد . اما در این باشگاه مطالبی تحت عنوان مختصری در مورد تقویم هجری قمری و ویژگی های فیزیکی و مداری ماه  ارائه شد.

 قسمت بعد پس از پخش کلیپی تحت عنوان بیگانگان  آغاز شد که بخش اصلی این باشگاه بود. این بخش را آقای علی ترکمان اجرا کردند. در ابتدا با مطرح کردن پرسشی در مورد حیات فرا زمینی  از حضار خواستند تا نظر خودشان را در این باره بیان کنند . پس از شنیدن نظرات آنها و بیان ابهامات  پیرامون این موضوع ایشان صحبت های خود را آغاز کردند. در ابتدا پیرامون حیات در سایر سیارات به   خصوص مریخ توضیحاتی دادند و سپس در مورد بشقاب پرنده ها و دزدیده شدن افراد توسط فرازمینی ها اطلاعاتی بر اساس مستندات موجود ارائه کردند . در انتها هم در مورد حیات فرا زمینی در باستان و عکس های موجود در این رابطه صحبت کردند و با معرفی طرح ستی به صحبت های خود پایان دادند.

سپس برای رفع خستگی حضار و ایجاد تنوع در برنامه به مدت 10 دقیقه پذیرایی از شرکت کنندگان صورت گرفت.

اما در قسمت پایانی مانند همیشه  بخش آسمان شب ارائه شد . این بار این بخش توسط آقای امین بشیری اجرا شد .در این  بخش سعی شد تا مفاهیم ساده ای که بسیار هم در نجوم رصدی پر کاربرد هستند به زبانی ساده توضیح داده شود که ازجمله آن ها می توان به جدایی زاویه ای و مفهوم مقارنه اشاره کرد .  درادامه هم اشاره ای به وضعیت سیارات در این ماه شد و مانند همیشه اعلام رخداد های نجومی ماه پایان بخش این قسمت بود .

در پایان از تمامی علاقه مندان نجوم در سراسر ایران دعوت می کنیم تا با حضور در این باشگاه ها به ترویج علم نجوم کمک کنند . علاقه مندان می توانند از طریق ایمیل و وبلاگ زیر با ما در ارتباط باشند :

 
 
 
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

hamedanastronomy.blogfa.com

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد