آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

گروه 1:

گروه یک، از اعضای انجمن نجوم نجما گنبد کاووس برای رصد هلال ماه مبارک رمضان اقدام نمودند.

گروه 1:

گروه یک، از اعضای انجمن نجوم نجما گنبد کاووس برای رصد هلال ماه مبارک رمضان اقدام نمودند.

این فعالیت از ساعت 12:45 تا 4:30  بعد ازظهر روز جمعه 30/5/88 در محل تپه راهنمایی و رانندگی گنبد کاووس در کیلومتر 3 جاده گنبد – آزادشهر انجام شد . دراین فعالیت علمی – مذهبی  17 نفر از اعضای انجمن نجوم نجما، هم چنین یک نفر از پرسنل سپاه  و استاد قربان محمد مرادی فرد صحرا حضور داشتند.

دراین فعالیت رصدی یک دستگاه تلسکوپ دابسونی ۱۰ اینچ اسکای واچر ، یک دستگاه تلسکوپ 80 میلیمتری اسکای واچر و یک دستگاه دوربین دو چشمی 20 در 80   مورد استفاده ی گروه رصدی قرار گرفت ولی به علت نامساعد بودن شرایط جوی و ابری بودن آسمان امکان رویت هلال ماه مبارک رمضان میسر نشد. گروه پس از 4 ساعت تلاش ناموفق به گنبد مراجعت نمود.

این فعالیت با هماهنگی و مشارکت دفتر امام جمعه، فرمانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خانه ریاضیات و نجوم، کانون پرورش فکری شماره 2، پژوهش سرای جابرابن حیان گنبد و نمایندگی آموزش و پرورش داشلی برون به اجرا درآمد.



سرپرست گروه: عبدا... گروسی

اعضاء گروه: خانوم ها غراوی – دری – بارانی – عبداللهی – نسترن فلاح گل محمدی ، آقایان یوسفی – طیار – علی فلاح گل محمدی – منصور آق – ایل امان آق – شریعتی – قلی راد – خرد پیشه – رضائیانی – معروف – استاد مرادی فرد صحرا.

گروه 2:

گروه دوم تیم رصدی انجمن نجوم نجما پس از برگزاری باشگاه در روز پنجشنبه 30/5/88 و در ساعت 22 با 14 نفر اعزام شد. باتوجه به فاصله و با هدف کسب وقت بیشتر برای آماده سازی پیش از رصد شب قبل از روز موعود اعضا تیم به سمت قلعه نو در سی کیلومتری شاهرود (استان سمنان) حرکت کردند. ابزار رصدی این گروه شامل یک تلسکوپ دابسونی 10 اینچ اسکای واچر، یک تلسکوپ 4 اینچ کاسگرین اسکای واچر، یک تلسکوپ 7 سانتی متری اسکای واچر، یک دوربین دوچشمی 20 در 60 میشد. اعضای گروه پس از استقرار در منزلی که به همین منظور اجاره شده بود در ساعت یک صبح به سمت رصدگاهی که از قبل انتخاب شده بود حرکت و به مدت دو ساعت اقدام به رصد کردند. آسمان حیرت انگیز با قدر حدی 2/6 همه را به وجد آورد.

رصد هلال در روز جمعه 30 مرداد 88 از ساعت 11 صبح شروع شد. از ساعت 11 تا 13 با وجود تلاش برای رویت هلال بخصوص با تلسکوپ 0 اینچ ناکام بود. از ساعت 13 ابرهای باران زا کل آسمان را فرا گرفت. در ساعت های بعدی تا زمان غروب خورشید مناطق مختلف آسمان صاف میشد و اعضا گروه امیدوار بودند تا قسمتی از آسمان که ماه قرار داشت نیز آسمان صاف شود ولی این اتفاق نیفتاد.

در تماس هایی که سرپرست گروه با آقایان مهندس رستمی در یزد و قاضی میرسعید در تهران داشتند و خبر تاسف برانگیزی از یک حادثه تلخ که منجر به کشته شدن دوتن از رصدگان در یک حادثه رانندگی که دریافت شد، گروه را با غمی بزرگ مواجه کرد.

پس از یک رصد ناموفق گروه با یک هوای بسیار نامساعد همراه با باران شدید و رعد و برق شدیدتر مواجه شد، به همین لحاظ باتوجه به گردنه های مسیر تصمیم براین شد تا برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی بازگشت به روز بعد موکول شود. شب را بدون برق و آب (که بر اثر سیل و هوای نامساعد قطع شده بود) به صبح رساندیم و پس از صرف سحری و خواندن نماز در صبح اولین روز ماه مبارک گروه به سمت گنبد کاووس حرکت کرد.



سرپرست گروه: آتیلا پرو

اعضای گروه: خانوم ها متانت – رادفر – کهساری – بای – صادقلو – بصیری – مهاجری، آقایان نفیسی – جباری – نورانی – محمدی – امانی کر – یوسف نژاد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد