آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند نخستین همایش استانی علم ستارهشناسی را با عنوان ((نجوم در آینه ی قرآن)) به مناسبت پایان سال جهانی نجوم در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار كرد.


در این همایش كه 15 اسفند ماه از ساعت 16:30 آغاز گردید، بعد از تلاوت آیاتی از كلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای مصطفی علیزاده، دبیر انجمن آسمان مهر توضیحاتی در مورد ساختار و فعالیتهای انجمن كه از بهمن ماه 86 به انجام رسیده است، ارائه كردند.
جناب آقای دكتر كاظم نفیسی از اساتید فیزیك دانشگاه بیرجند، بعد از بیان تعاریفی از ابعاد اول، دوم و سوم به معرفی بعد چهارم و ماهیت آن پرداختند و سپس به موضوع بعد چهارم در بعضی از آیات قرآن مانند آیات مرتبط با معراج پیامبر(ص)، بالهای فرشتگان و آسمانهای هفتگانه اشاره کردند كه البته به فرمایش ایشان از آیات قرآن میتوان برداشتهای بسیاری كرد كه یكی از آنها توضیح این آیات با در نظر گرفتن بعد چهارم ماده میباشد.
در قسمت بعد جناب آقای محمد علی جمالی مقدم از اعضای انجمن آسمان مهر شرح كوتاهی پیرامون آغاز خلقت به استناد آیات و احادیث ارائه دادند. در بازهی استراحت، دهمین شمارهی خبرنامه داخلی انجمن (مهان مهر) و در حاشیهی آن کتاب و نرم افزارهای نجومی در اختیار علاقهمندان قرارگرفت.
در بخش دوم همایش گفتمانی میان حجه الاسلام دكتر رضایی امام جمعهی محترم بیرجند (كارشناس علوم قرآنی)، استاد گرامی جناب آقای سروریان (محقق و مدرس دانشگاه)، جناب آقای صفاران (كارشناس نجوم) و دبیر انجمن آسمان مهر جناب آقای علیزاده انجام شد كه در آن با بررسی آیاتی از قرآن به توضیح چگونگی پیدایش جهان ( نظریهی بیگ بنگ،چیستی پیش از پیدایش و ایجاد هستی از عدم ) پرداخته شد.
به علت گسترده بودن مباحث مورد نظر فرصتی برای بررسی دقیقتر سوالاتی از قبیل تعبیر آسمانهای هفتگانه، موجودات فرازمینی، چگونگی روند پایان جهان و ... ، باقی نماند .
این همایش در ساعت 21 به پایان رسید.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران

خبرنگار آسمان شب ایران www.nightsky.ir

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد