آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 به مناسبت روز جهانی نجوم ویژه برنامه ای در پارک مصلی شهرستان دلیجان استان مرکزی مورخ جمعه 8 اردیبهشت ماه برگزار گردید.
 
در این برنامه که به همت علاقه مندان نجوم در انجمن نجوم دلیجان و با همکاری نهادها و سازمان های دولتی شهرستان دلیجان ترتیب داده شده بود ، صدها نفر از مردم دلیجان ضمن رصد سیارات با سامانه خورشیدی آشنایی پیدا نمودند.

برنامه بعد از برپایی غرفه ها با همکاری دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند و اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به صورت رسمی از ساعت 17 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا کودکان در غرفه مسابقه نقاشی به ترسیم ماه و خورشید و ستاره و آسمان مشغول شدند. حضور گسترده کودکان نظر رهگذران و مسافران شهرستان دلیجان را به خود جلب نمود و آنها را هم به شرکت در برنامه ترغیب می نمود.

برنامه جذاب و پرطرفدار بعدی تحویل و داوری ساعت های آفتابی ساخته شده توسط دانش آموزان بود که در این مرحله هم بیش از 20 ساعت آفتابی با طراحی و سلیقه های گوناگون مورد نمایش و داوری قرار گرفت که از این میان به سه اثر برتر جوایزی به رسم یادبود تقدیم شد.

شرایط نامساعد جوی و ابری شدن هوا در ابتدای برنامه مانع از رصد خورشید شد که یکی از برنامه های جذاب ترتیب داده شده توسط گروه برنامه ریزی روز نجوم بود اما در همین مدت  گروه برگزاری با برنامه های گوناگون دیگری نظیر آشنایی کودکان با سامانه خورشیدی، مشاوره نجومی و غرفه های آموزشی نجوم با موضوعات انحنای فضا-زمان، چگونگی ایجاد شفق قطبی و آشنایی با پدیده زیان بار آلودگی نوری پذیرای علاقه مندان و حاضرین در برنامه بودند.

و اما هم زمان با باز شدن تدریجی آسمان و غروب آفتاب و پدیدار شدن سیارات و قمر زمین بخش پرطرفدار و شلوغ رصد این سیارات آغاز به کار کرد.

رصدگران حاضر در این برنامه آقایان آقائی، عباسپور، مدنی و خانم ها توکلی و جلالی بودند که ضمن نمایش ماه، سیاره مشتری، زحل، مریخ و زهره توضیحاتی در مورد این سیارات و سامانه خورشیدی به علاقه مندان حاضر ارائه دادند.

استقبال از این برنامه به حدی بود که برنامه یک ساعت تمدید شد و تا ساعت 22 ادامه پیدا کرد.

برای برگزاری این برنامه افراد زیر همکاری داشتند:

مدیریت و مسئولیت برنامه : خانم فرشته توکلی

برنامه ریزی و پشتیبانی : خانم فرشته توکلی، آقایان مجتبی آقائی، محسن شیرمردی و محمود نوری

در غرفه آموزش :

خانم ها الهام ابراهیمی و زهرا ابراهیمی

در غرفه ثبت نام، فروش و مشاوره : خانم ها شقایق جلالی و پریسا عابدپور

در غرفه ساعت آفتابی : خانم ها اشرف جلالی- ساره ابراهیمی- الهام ابراهیمی- عاطفه صفری- طیبه ابراهیمی - ساره توکلی- زهرا ابراهیمی- شقایق جلالی -
روابط عمومی و عکاسی : خانم صدیقه خاکباز

مجتبی آقائی
عضو انجمن نجوم دلیجان
عضو گروه نجوم سادات موسوی قم
 
 
 
 
 
 
 
 

مجتبی آقائی
عضو انجمن نجوم دلیجان
عضو گروه نجوم سادات موسوی قم

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد