آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 انجمن نجوم دانشگاه یزد و انجمن نجوم آسمان کویر در روز یک شنبه دهم اردیبهشت ماه، روز جهانی نجوم را گرامی داشتند.  انجمن نجوم دانشگاه یزد و انجمن نجوم آسمان کویر در روز یک شنبه دهم اردیبهشت ماه، روز جهانی نجوم را گرامی داشتند.
این برنامه در مجمتع علوم پایه دانشگاه یزد به صورت نمایشگاه نجومی شامل غرفه های منظومه شمسی ، کیهان شناسی ، اختر فیزیک و نجوم رادیویی ، نجوم در قرآن ، اشیای پرنده ناشناس ( یوفو ها ) ، رصد و تلسکوپ؛ و عکاسی نجومی بود . همچنین به طور ویژه غرفه ای برای گذر زهره در نظر گرفته شد .
غرفه منظومه شمسی با سرپرستی آقای احمد سراستاد در مورد منظومه شمسی و سیارات و اقمار آنها و سیارکها و همچنین سفرهای فضایی و کاوشهای منظومه شمسی اطلاعاتی را در اختیار بازدید کنندگان قرار میداد
در غرفه کیهان شناسی با سرپرستی خانم وجیهه اسماعیلی و آقای محمدرضا نصیر زاده در مورد نظریات مربوط به پیدایش کیهان و سیر تکاملی کیهان و همچنین کتب مربوط به کیهان شناسی صحبت می شد .
غرفه اختر فیزیک با سرپرستی خانم آزاده ایرانی در مورد مسایل فیزیکی کیهان و مدل پیدایش ستارگان صحبت میشد .
از دیگر غرفه های این نمایشگاه غرفه تلسکوپ و رصد بود که با سرپرستی آقای سینا صحتی و خانم دعا هاشمی در مورد انواع تلسکوپ ها و انواع استقرار آنها و همچنین تلسکوپ های فضایی صحبت شد و در بخش رصد در مورد برنامه ریزی برای یک رصد خوب و روش های جهت یابی و همچنین طریقه استفاده از گردونه آسمان صحبت شد. با تاریک شدن هوا رصد ماه،سیارات زهره، مریخ، زحل و همچنین رصد اختفا با همکاری و برنامه ریزی خانم سمانه شمشیری نیز برگزار شد
درغرفه عکاسی نجومی انواع روش های عکاسی نجومی و تکنیک های مربوط به عکاسی آنالوگ و دیجیتال توسط آقای علی اصغر شاه بندری ارائه شد.انجام عکاسی با دوربین های آنالوگ و دیجیتال موجود در این غرفه جذابیت این غرفه را اضافه کرده بود .
در غرفه نجوم در قرآن آقای سید محمد حسین مصدق در مورد اعجاز علمی قرآن و آیات نجومی قرآن و تفاسیر مربوط به آن صحبت کردند و بررسی این نکته که بسیاری از کشفیات نجومی امروز با آیات قرآن مطابقت دارد این موضوع را بیش از پیش جذاب میکرد .
در غرفه اشیای پرنده ناشناس آقای همتی در مورد واقعیت ها و ابهام های مربوط به یوفوها توضیح میدادند و وجود یوفو ها در گذشته را با استفاده از مدارک تاریخی بررسی میکردند
در غرفه ویژه گذر زهره به مسئولیت حامد پارساییان سعی شد تا مردم با این رویداد مهم و کم نظیر که ممکن است این گذر آخرین گذر عمر ما باشد و زمان رخداد آن آشنا شوند، همچنین تاریخچه گذر و طریقه مشاهده آن در گذشته در مورد بحث قرارگرفت.
از همینجا از همه دوستانی که مارو در برگزاری این برنامه همراهی کردنند تشکر میکنم.
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد