آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

هر ساله در میانه اواخر فروردین‌ تا اواخر اردیبهشت‌ماه در اکثر کشورهای دنیا یک روز آخر هفته (قبل از تربیع اول ماه) به روز جهانی ستاره‌شناسی اختصاص داده می‌شود. در این روز علاقمندان به ستاره‌شناسی، چه آنها که فعالیت آماتوری دارند و چه آنها که به طور تخصصی در دانشگاه‌ها به پژوهش در زمینه‌های مختلف ستاره‌شناسی مشغول‌اند، دست به دست هم می‌دهند تا نظر مردم را به آسمان شب و پدیده های ستاره‌شناسی دوروبرشان جلب کنند.

 از آنجا که دسترسی به تلسکوپ‌های بزرگ برای مردم مشکل است، در این روز تلسکوپ های کوچک به میان مردم برده می‌شوند تا امکان رصد با آن برای علاقمندان فراهم شود.
امسال نیز در چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه، "پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی تبریز"، جشن روز ستاره‌شناسی را با یاری برخی علاقمندان از انجمن ستاره‌شناسی آیاز (گروه آیس‌پیکس) و سایر داوطلبین دانشجویی از دانشکده‌های مختلف مکان برگزار کرد. در این مراسم که ، پس از تلاوت قرآن و اجرای سرود ملی، با "خوش آمدگویی ریاست پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی"، جناب آقای دکتر سهراب احمدی، برگزار شد، ( تصاویر 1 و 2) حدود 250 نفر از خانواده‌های اساتید و کارمندان دانشگاه تبریز  

astroday 2018 tabriz 01

astroday 2018 tabriz 02

 


•    در آغاز با "سخنرانی مقدماتی" خانم دکتر آنیا صمدی (پژوهشگر پسا دکتری اخترفیزیک پژوهشکده)  ابتدا با هدف برگزاری روز ستاره‌شناسی ، تعاریف ستاره‌شناسی آماتوری، آکادمیک، مجموعه اجرام آسمانی و همچنین جایگاه و موقعیت زمین در کل عالم آشنا شدند.

astroday 2018 tabriz 03 

astroday 2018 tabriz 04


•    سپس با قرارگرفتن در گروه‌های 20 نفره، تحت نظر لیدرهای مشخص شده، در شش غرفه با محتوای
    ابعاد منظومه شمسی و عالم واحدهای اندازه‌گیری فاصله‌ها در ستاره‌شناسی،
     منظومه شمسی و اجرام آن، مقایسه اندازه و جو سیارات با زمین، خصوصیات خورشید و نکات قابل توجه از خصوصیات هر سیاره
    نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی و آشنایی با انواع اجرام آسمانی از قبیل ستاره و سیاره و سیارک و کهکشان و ....
    آلودگی نوری و آسمان شب در محل مناسب برای رصد
    رصد با چشم غیر مسلح اندازه‌گیری  قطر زاویه ای با انگشتان دست
    رصد با چشم مسلح و آشنایی با ساختار و نحوه کاردوربین دوچشمی تلسکوپ‌های کوچک نیوتونی، اشمیت و بازتابی آشنا شدند .

astroday 2018 tabriz 05 

astroday 2018 tabriz 07


•    پس از آموزش عملی آشنایی با انواع تلسکوپ و نحوه کار آنها فرصت رصد خورشید (قبل از تاریک شدن آسمان)، ماه و سیاره زهره به آنها داده شد.
•    به همراه رصد در محوطه، مقدمه‌ای از نحوه استفاده از ستاره‌شناسی برای "مسیریابی و قبله‌یابی" ذکر شد.
•     تور ستاره‌شناسی در زیر گنبد افلاک نما با نمایش اجرام و صورت‌های فلکی با آموزش آقای مهندس جواد ابراهیم‌زاده، خاتمه یافت.
•    غرفه‌هایی برای آموزش ستاره‌شناسی و نقاشی کودکان همراه با فروش کتاب و محصولات ستاره‌شناسی نیز در محوطه پژوهشکده در حال فعالیت بودند.
به دلیل برگزاری مراسم به شکل تور و تعداد زیاد شرکت‌کنندگان حدود 250 نفر این مراسم دوبار تکرار شد. بدین ترتیب که پس از رسیدن حدود 100 نفر از شرکت کنندگان به برنامه افلاک نما برای 100 نفر بعدی مراسم از نو با ارائه سخنرانی از سر گرفته شد. حدود 50 نفر نیز که بعد از غروب آفتاب به مراسم پیوستند با رصد ماه و زهره سرگرم شدند. با پذیرایی مختصر پژوهشکده مراسم پس از 5 ساعت حدود ساعت 22:00 خاتمه یافت.

astroday 2018 tabriz 09

astroday 2018 tabriz 010

astroday 2018 tabriz 012

astroday 2018 tabriz 014

astroday 2018 tabriz 015

astroday 2018 tabriz 017

نویسنده: آنیا صمدی

دکتری اخترفیزیک، پژوهشگر پسا دکتری پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد